Måste gå upp i vikt!
Hej! Jag har en kanin hane på 5 år. han går väldit lätt ner i vikt och har svårt att komma tillbaka till sin normal vikt, han har gått ner lite väl mycket nu å inget jag ger honnom hjälper! Han får fortfarande samma och lika mycket mat som vanligt+lite extra. finns det någon som vet något bra att ge honnom för att hjälpa honnom upp i vikt igen? Han är väldigt känslig i magen, så jag e inte så pigg på att byta foder då han blir väldigt dålig i magen! Tack på förhand! :)
Vad får kaninen för mat nu?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade en 6 årig hane som började magra av och han dog sedan men det var nog av ålder det. Kanske pröva ge lite solros frön. Annars vet jag inte. Börjar bli lite till åren kanske.
Det dåliga är att han är väldigt kräsen med maten så det får gärna vara något som kaniner brukar tycka om! ;)
Han får vanligt kaninpellets, jag har lagt till lite havre och grönsaker och vitamindroppar man häller i maten. Han har alltid varit lite känslig och gått ner i vikt väldigt lätt, men när jag jag flyttade ut honnom utebur (året om) så blev han mycket känsligare, speciellt på vintern. Han har väldigt svårt att lägga på sig hull för att hålla värmen så han blir väldigt lätt "förkyld" (rinnig i näsan o.s.v.) så jag vill gärna hitta någon "fettrik" mat :)
#4 Vanligt kaninpellets säger ingenting. Finns flertalet olika sorter med olika fetthalt mm.
Vitamindroppar i vattnet behövs ej, påverkar inte vikten heller.
Kollat så han inte har mask?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De e inte droppar i vattnet de e tillskottsfoder man häller i maten för extra vitaminer mm.. vet nt vad det är för sorts pellets det är en stor genomskinlig påse på 4 kg man köper på cittygross :p
Han är avmaskad
Jag tycker djur och natur kanin och marsvins pellets är väldigt bra. Har du provat de?
#6 Skulle ändå skippa dropparna. Står det inget på påsen?
Halma ordentligt så att han inte fryser/blir förkyld! Om han fryser tar kroppen på energi och fett = han minskar i vikt. Antar att du vet, men hellre en gång för mycket.
Har du testat att grodda till honom? Man kan ta linser, spannmål (fyrkornskross är bra), kikärter m.m. Ärter innehåller mycket protein.
Om han fortsätter att minska i vikt/blir väldigt mager måste du nog byta foder till ett hållbarare på lång sikt iallafall. Se till att vänja in sakta, så slipper du problem. Låter även som om det skulle vara bra om en veterinär kollade tänderna på honom.
Matvägrar han eller äter han upp sin mat och går ner i vikt ändå? Om han är matglad kan du prova att lägga till saker man brukar rekommendera att inte ge till sina kaniner för att de kan bli tjocka då. Kraftfoder med frön, morot, äpple och så vidare.