Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 587 ggr
liptongillisskytt
0

Plötslig ändring av beteende

Hej, min lilla bebis Lipton som jag nu har haft i 9 dagar..

I början så var han väldigt social och villa komma fram och pussas/sniffa/hälsa och var nästan aldrig i sitt hus, utan låg nöjt utsträckt på rygg utanför, men nu de senaste 3 dagarna ändrades plötsligt beteendet, bara sådär, nu blir han rädd om han ser någon i närheten och rusar in i sitt hus, någon aning om vad detta kan bero på? brukar det bli så? hur kan man få honom tam igen?

Cornelia

[krysopras]
0

9 dagar är ingenting för en kanin, de behöver mycket längre tid än så för att lära känna en människa, så om du bara låter honom vara, låter honom komma till dig, belönar med lite godis, inte försöker fånga eller hålla fast honom osv, så blir det troligen bra. Särskilt en unge utvecklas ju hela tiden, i naturen ska de lära sig att klara sig själva väldigt snabbt. Det är normalt för djurungar att ha en fas när de är nyfikna på allt och sen en fas när de är rädda för allt - och sen brukar det jämna ut sig.

liptongillisskytt
0

a precis, det är vad andra har sagt, och så just jag med så lite tålamod 🤪

men är det normalt att det går så starkt upp och ner för dem?

Cornelia

[Nikita14]
0

Min tanke är att det kanske hänt något som skrämt honom?  Bor han inne eller ute?

En av mina kaniner var väldigt framåt och brukade alltid komma fram och sniffa och bli upplyft/gosa,  hon kom alltid framskuttande när man närmade sig buren.    En dag blev hon skrämd av grannens hund, och då blev hon rädd efter det, och rusade in i bodelen i buren så fort någon närmade sig, och ville inte komma fram.

liptongillisskytt
0

han bor inne, och inte vet jag om han har blivit rädd för något när jag kanske inte varit hemma

Cornelia