Hjälp! Honan ger hanen stryk!
Behöver råd! Vår kastrerade hane har bott i hop med sin kastrerade honkompis i ett par månader nu, utan bråk. Tvärtom verkar de gilla varandra. Men NU i morse började honan plötsligt jaga hanen, och har även rykt blodiga tussar från honom. Vi har observerat dem i ett par timmar men hon slutar inte, och han verkar vara livrädd för henne. Nu har vi tagit i sär dem. Vad tusan var det som hände? Och hur ska vi göra nu med dom?
Kaniner kan också ha dåliga dagar
Beter sig hon så på annan yta också?
#1 Ja dåliga dagar kan dem ha men göra så att det ryker blodiga tussar "ingår" inte i det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 det här hände i morse så vi har inte hunnit testa. Känns jättejobbigt just nu…känner också att min kunskap om kaniners beteende inte räcker till…jag fattar nada. Har honan blivit galen på riktigt? Hon har haft vaktiga tendenser även efter kastreringen, mot människor, men varit go mot kaninhanen sen de flyttade ihop…fram tills nu:((
Usch då! Mitt råd är nog att inte ha dom tillsammans, kan ju faktiskt vara så att honan inte trivs med honom.
Vänliga hälsningar Ellen 

#3 Hon har inte ont?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror inte det, hon beter sig som vanligt, bortsett från att hon jagar honom. Äter bajsar ligger platt på mage som hon brukar.
Ska kolla igenom henne i eftermiddag och testa på neutral yta, och se vad som händer. Problemet är också att han verkligen behöver en kompis(:
Kan dom bli vänner igen tror ni, om vi börjar om, eller är det kört för dom att bo ihop nu?
Puttar :) Hur skulle ni göra? Vågar jag försöka låta dom bo ihop igen efter det här bråket? Dom bor isär nu, sedan i morse:(
Man kan ha dem ihop igen, det beror lite på hur de är mot varandra ^^ Fast man kan behöva börja om från början med att introducera på neutral plats och så. Det ser du själv hur de fungerar ihop men kan vara värt att testa. Borde också kolla igenom dem så att de är friska och inte börjat bråka pga dålig hälsa :) Fortsätter de dock bråka kanske det är så att de inte passar ihop
#10 tack för ditt svar!
När min hona brunstar brukar hon bli så frustrerad på min kastrerade hane att hon ibland börjar rida på honom och dra i hans päls. Dock blir det aldrig så illa att blodiga tussar dras av. Men när han är trött på henne skuttar han iväg och det kan då likna en jakt. Är det något liknanade för er? För isånna fall lugnar det sig när honan har brunstat klart.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Hon är kastrerad så hon borde inte kunna brunsta. Det här har nog med något annat att göra. Frågan är bara vad?
Tror det kommer gå över snart, typ alla har detta problemet just nu, väldigt märkligt O.o Jag tror att det är vårkänslorna. Du kan ju testa sätta ihop de lite senare :) Mina har nog slutat bråka nu. Mina föräldrar trodde att Pix var deprimerad eftersom jag hade satt en svart pressenning där vid deras toa så det blev lite mörkt (bara för att det regnade och snöade så mycket), men när jag tog bort den blev det jättelugnt i buren.
# ja något verkar det vara, men nästan skönt att man inte är ensam om problemet:)