Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1005 ggr
rosablomma
0

Barngröt till mager kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte barngröt till mina råttor, är det något lille Pelle Kanin också kan äta? Tar gärna emot tips? på hur jag får upp honom i vikt. Bifogar bild

VildaVittra
0

Nej, jag skulle inte ge barngröt.

Kaniner går upp i vikt om man ger dom tillskott av havre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rosablomma
0

Tänkte mer att gröten kunde vara lite godis bara. Havre får han varje dag.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#2 Äter han något annat utöver havren och hö? :)

melina90
0

inte gröt

men pellets, morot, en bit banan till godis, och massor av hö obegränsat

rosablomma
0

Skrev kanske lite knapphändigt, men han har fri tillgång till rabfor blandat med havre samt bra ängshö. Han är utekanin. Han är i övrigt frisk, ok stämpel i rumpan av veterinär. Men han har trots tillsynes bra mat, minskat i vikt nu under vintern.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#5 Ja, då får han ju inte för lite mat. Kan han ha mask?

rosablomma
0

Hur vet man om det är mask? Hans bajsar ser bra ut nämligen.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#7 Några vanliga symtom är avmagring, uttorkning och diarré. Men eftersom du säger att hans bajs ser normalt ut, så vet jag inte.

rosablomma
0

Ja alltså nu när jag tänker efter så är bajsen ljusare än vanligt. Men konsistensen är som den ska. Finns det någon bra fettig mat som jag kan ge? Han ska även få flytta in i uterummet, där håller tempen ca +10grader. Tänkte om han kanske är extra känslig mot kyla och att det är därför han minskat i vikt?!

[Sockertoppens_kaniner]
0

#9 Det är snarare om bajset är nästan svart, som man borde se över sin kanins kost. Men är det stor skillnad? Solrosfrön har jag gett när mina kaniner behöver nåt extra. Tänk bara på att temperaturskillnaden inte bör vara för stor om du flyttar honom. Men borde inte vara några större problem så länge rummet inte är varmare. Man brukar säga att det inte ska vara mer än 10 graders skillnad. Hur bor han nu? Har han halm att bädda med?

rosablomma
0

Jag fick hem honom för ca 3-4 månader sen och då var bajsen riktigt mörkbrun. Kosten han fick i förra hemmet var kasst hö och gnagarblandning och massor av morötter. Nu efter kost byte är bajsen en ljusare brun färg. Buren är en hemmasnickrad klassisk utebur med ca 10cm spån och ovanpå det säkert 20cm om inte mer halm. Bor i Skåne och här har den meteorologiska våren kommit. Så ingen jätte skillnad i tempen egentligen, men däremot garanterat vindfritt.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#11 Det låter som att allt är normalt och bra. Bor i Halmstad, så här är det inte heller så kallt. Vet tyvärr inte varför han tappat i vikt, men kanske blir bättre när han flyttar till uterummet. Kan du lägga upp en bild på honom? :)

rosablomma
0

Klart kan jag det, men det får vänta tills jag är hemma om ca 1,5 t :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#13 Förresten, har du kollat hans tänder? :)

rosablomma
0

Här är lille Pelle Plutt! :) blåa ögon har han. Jadå dem är fina!

rosablomma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha glömde bilden :P

[Sockertoppens_kaniner]
0

#16 Svårt att se från den vinkeln och lättast att känna på kaninen, men något tunn ser han ut att vara. Har tyvärr inga fler tips? till dig. :/ Önskar dig lycka till med Pelle Plutt!