Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1068 ggr
Smultrondraken70
0

Sätta i hop kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är ny medlem här. Behöver hjälp av kaninkunniga! Vi har två kaniner, Molly och Bosse (båda dvärgvädur). Dom är från samma uppfödare och är drygt 8 månader. Båda är kastrerade, hanen för 1,5 månader sedan, honan för knappt tre veckor sedan. Dom bor inne på en yta som är sammanlagt 1.80*2.35, och har hälften var med galler emellan (lång bur kopplad till hage). Dom har bott så sedan augusti i år . Nosar på varandra genom gallret, träffas ute på golvet i lägenheten flera gånger i veckan, vi har aldrig märkt några aggressioner. En massa dater på neutralt område så att säga. Ambitionen har hela tiden varit att dom ska bo tillsammans utan galler emellan för att få större yta i bur + Hage. Båda är snälla och goa mot oss, vill gärna bli klappade och kliade, orädda och söker aktivt kontakt. I förra veckan skurade vi rent allt möblerade om och tog bort gallret emellan. Vi hade koll och det verkade vara lugna gatan, gick bra hela dan, och hela kvällen, inga aggressioner, inget bråk ( borde väl passat första natten också, men blev lurade av att det var så lugnt). När jag gick upp på morgonen efter runt halv sex så var det också lugnt, men plötsligt bara från 0-100 så satte honan igång att jaga hanen och rycka hårtussarna från honom. Eftersom han verkade livrädd så delade jag av buren igen och det lugnade ner sig. Vi såg sen att hanen hade några bitsår i sidan o kala fläckar. Efter detta så har de fortsatt att träffas utanför burarna och allt är hur lugnt som helst, som om inget har hänt. Tilläggas kan att honan är ett halvkilo tyngre än hanen och påtagligt större. Nu bor dom isär som förut, nosar på varann genom gallret etc. Honan verkar tycka att det är ok att vara själv, men hanen är enormt sällskaplig och vill vara med oss hela tiden. Någon kaninkunnig som kan hjälpa oss? Vi vill så gärna att de kan bo ihop för att få större yta och för att speciellt hanen verkar längta efter sällskap, men efter stryket hanen fick av honan är vi rädda att försöka sätta ihop dem i samma bur/hage…vågar vi försöka igen? Och finns det nåt vi kan göra annorlunda? Tacksam för tips?!

Candy123
0

Honor kan vara sådana att de försvarar sitt reviro ch att de då började bråka när hanen var på honans revir. Mitt tips? skulle vara detta att ni först lägger dom på en plats där ingen av dom har varit tidigare och sedan lägger ni dem i hanes bur och kanske sedan öppna så att de kan vara på hela ytan :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Smultrondraken70
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, tack för ditt svar! Vi vill ju inte ge upp ännu..värt att pröva! Tänker du då att de får bo ihop sig i hans bur under en tid, för att sedan efter kanske någon vecka även få hennes del? Jag skickar ett foto så du ser hur de bor nu.

Candy123
0

Ja först i hanens del och sedan tar du bort gallret som just nu håller dem från varandra 🙂jätte fina burar :)

Smultrondraken70
0

Tack:-)

Candy123
0

Lycka till :)

Storip
0

Vad fin bur ❤️😍

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Kaninernasbästa
0

Fin bur du har, lycka till

Smultrondraken70
0

Tack:)

Candy123
0

Hur går det med ihopsättningen? :)

Smultrondraken70
0

Jo det gick jättebra! Följde ditt råd. Dom bodde i någon dryg vecka i hanens bur med Hage, och sedan skrubbade vi rent hennes del och tog bort mittgallret. Dom bodde sedan ihop många veckor, och verkade vara superkompisar, låg tätt tillsammans, tvättade varandra etc, inget som helst bråk. MEN sen nu i måndags så rök dom bara plötsligt ihop. Honan jagade hanen (stackars pojk) som en galning, och rev flera blodiga tussar innan vi fick stopp på det. Sedan var det lugnt några minuter, och sedan gjorde hon samma sak igen, mer pälstussar flög. Hanen blev fullkomligt galen av skräck, och sprang som en tok vid minsta rörelse från honan, och när hon efter att ha jagat honom upprepade gånger, utan att sluta, så delade jag burarna igen. Det här skedde under en timmes tid. Nu träffas dom bara när dom är ute i köket under uppsikt, men är i egna burar när vi inte har koll. Hanen har kala fläckar och ett bitsår på ryggen, men är inte rädd för honan längre. Vet inte vad jag ska göra med dom. Hon verkar inte bry sig, men han sitter och ser ensam ut och söker kontakt med oss hela tiden, och med honan, genom gallret. Så allt började bra, men vad som hände sen begriper jag inte:(

Candy123
0

#10 vad trist :/, kan honan vara skendräktig??

Smultrondraken70
0

Hon är kastrerad, men är ändå i perioder morrig och vaktig, och sen i perioder världens goaste..typ några dagar grinig och sedan en längre period bara mysig, och så grinig igen etc. Har alltid känts väldigt "honig" även efter kastreringen. Jag uppfattade nog att hon var i en sur och morrig period när han fick stryk, nu sist, trodde dock ändå inte hon skulle spöa honom. Nu är hon supergo igen och myser bara med hanen när det träffas i köket. Vet inte om jag vågar sätta ihop dom igen (och då börja om i hans bur, som förra gången)…??

jaw
0

jag har samma situation, hoppas oxå få hjälp😞 mina är lika gamla, syskon. han kastrerade för 3 veckor sen. precis som dina. gosade, slicka men vet inte varför hon är på honom hela tiden. än så länge inte skadar. undrar om jag måste sälja hona.

Smultrondraken70
0

Har också funderat på annan hona, men då blir det en till kanin, eftersom honan är vår första, vi har haft henne sen hon var bebis, och dottern älskar henne! I övrigt är hon en jättehärlig kanin med stor personlighet, det enda negativa med henne egentligen är att hon är taskig mot hanen:(

[Melbun]
0

Var bor du någonstans? Det kan ta lång tid att få ihop kaniner så man får väl lite vänta ut det :c

Smultrondraken70
0

#15 Stockholm.