Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1045 ggr
NaDa...
0

Komplikationer vid födsel

Några av er kanske vet att jag planerar att ta kull på min älskade lilla Crux i vår. Det blir min fjärde kull jag tar, jag vet vad jag gör och jag har ett syfte. Jag ser fram emot att ta den och jag tror att ungarna kan bli superduktiga!

Men. Crux är en väldigt speciell kanin för mig och jag vill inte mista henne. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon gick bort och jag var anledningen till att det hände. Samtidigt vet jag att jag skulle ångra mig om jag kastrerar henne utan Att ta en kull på henne först.

Hon är 10 månader vid PARNING, hennes fysik är väldigt bra (hoppkanin) och hon mår bra psykiskt. Men nu till frågan;
Hur vanligt är det att det uppstår komplikationer vid födseln? Typ att ungar fastnar eller hamnar fel. Hon kommer att bo inne i mitt rum så jag kan vara nära om det behövs.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[tintilar]
0

Man kan ju såklart aldrig veta. Jag vet inte hur vanligt det är, men om man ser till min ras (gotlandskanin) har jag fått uppfattningen om att det är ganska ovanligt att honan avlider vid förlossning. Att ungar dör är inte helt ovanligt, och om de fastnar kan honan dra ut dem och därmed skada dem, men som sagt har jag inte fått uppfattningen att det är vanligt med komplikationer som innebär att mamman avlider.

Men som sagt, ingen kan veta, såklart kan det hända. Det är slumpen som avgör ibland. Otur. Para henne så att hon är beräknad mitt i veckan så att veterinärkliniker har öppet när hon föder - om nåt skulle gå fel. Då kanske det känns lite tryggare. Men veterinärer kan ju inte alltid göra nåt heller.

Henni-Chan
0

Av min erfarenhet inte så vanligt med komplikationer som gör att honan avlider. Hade en hona i höstas som gick bort men beroende nog tyvärr på att hon gick ner sig mycket under dräktigheten och att hon var lite äldre. Men på mina 10 avelsår och 15 kullar har endast den honan gått bort.

Skulle säga att det är vanligare att ungar avlider av olika anledningar, små och tunna, något fel, skada vid förlossning osv. 

Du har tänkt para henne relativt tidigt (parar första gången mellan 1-2 år) så det enda jag skulle kunna se som en nackdel är att hon kanske inte är mentalt redo för kull. Men fysiskt tror jag inte det är några problem, så länge hon är musklad och inte för tunn som många ungdjur kan ha en tendens att vara 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[tintilar]
0

För gotlandskaniner är rekomendationen att ta första kullen tidigast vid 9 månaders ålder. Vet inte om det är olika för olika raser. Min hona är 10 månader och väntar sin första kull till helgen. Hon har förberett fint i boet. Man får se till individens mognad. :)

[Sockertoppens_kaniner]
2

Håller med #3 Man får se till individen! :)

NaDa...
2

Tack för alla svar! Känner mig mycket lugnare nu, faktiskt. Jag tror att jag ahr börjat överanalysera ALLT när jag har planerat kullen, så såklart måste jag ju överanalysera detta med, haha. 🤫
Vad gäller åldern har jag hört att 8-14 månader är den "bästa" Åldern, men såklart kan jag ha hört fel.  Hon är däremot rätt tidigt och kom både in och ut ur den värsta "tonårsfasen" när hon var relativt ung.  Men jag tror att vi får sätta i med lite mera träning tills parningen så att hon blir mer tränad. 😉

~ Kram Nadja ♥

[tintilar]
1

Tror att det blir fint som du tänkt dig. Man kan inte skydda sig mot allt om man vill leva. :) Så para när det känns bra för dig så blir det nog en frisk och fin liten kull sen med en duktig mamma.

NaDa...
1

#6  Tack så mycket! Det är lite "nu eller aldrig" med det här projektet så jag hoppas att allt går vägen! :)

~ Kram Nadja ♥