Konstigt beteende, råd?
En kompis till mig har nyss skaffat en kanin. Jag har haft 3 kaniner sedan tidigare så hon brukar fråga mig om råd, men detta kan jag ej svara på.
För någon dag sedan när hon skulle ta upp sin kanin så attakerade och fräste kaninen åt henne och jag gav henne rådet att låta henne vara och försöka senare. Men det gjorde hon inte, hon tog ut kaninen och lät den springa fritt i lägenheten ett tag och då ska det tydligen ha blivit som vanligt.
Men redan dagen efter så va hon lika dan när hon skulle ta upp henne.
Någon som kan ha något hum om vad det kan vara, tips? eller råd?

Det är en hona alltså? Hur gammal?
Honor kan lätt bli "vaktiga" och försvara sitt bo, speciellt när de brunstar.
Revirinstinkt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Hur gammal/när brunstar de?

Säger också revirinstinkt. Det kan hålla i sig för många honor.
Låter som hon vill skydda sitt revir om hon inte är så utanför.
- Mvh Emma

Juste råd var det också :P
Antingen låter man det bara vara och accepterar att hon vaktar sitt revir. Kastrering kan annars få bort det värsta.
Att kastrera en kaninhona är både dyrt och ett relativt stort ingrepp iom att man måste öppna buken på den för att få ut livmodern. Det är därmed väldigt riskfyllt.
Jag skulle inte tolerera att hon vaktar buren utan istället visa att det är ägaen som bestämmer t.ex. genom att inte ta bort handen när hon attackerar och kanske t.o.m lite lätt puffa bort henne som markering.
Jo kastrering tycke rjag är ett alternativ. Jag vet många som alltid steriliserar sina honor, för att förhindra livmodercancer. Som är vanligt hos honor och en av de vanligaste sjukdomar vid dödsfall. Det är alltid en risk att söva ner djur, stora som små. Men inget har hänt dem iaf.
#7 Finns inte risken då att man blir biten och att det kan blir värre?

#9 - har man tålamod så.. :)

Så blir Peachy också ibland när hon tycker att hennes bur är minsann hennes bur! ;D Då brukar jag bara säga "Nu slutar du upp med det där!" och så plockar jag ut henne iallafall! ;D Ibland får man sig ett bett, men hon har bara någon enstaka gång bitit så det börjat blöda. Jag struntar totalt i detta "fjantiga" humör. ^^ Bara rullar på som vanligt, hon blir inte värre av att hon inte blir "mjekad" med. Bara ta tag i kaninen ett fast tag och plocka ut den, strunta i om hon brivs/bits/sprätter. ^^
Hmm, ok, min förra kanin höll på så i slutet, vilken tur att jag inte har kanin längre =P
har ingen aning..,
är det en hona?
japp, en okastrerad hona.

ingen aning, men kanin har aldrig gjort det…
Säger som ovan, skyddar sitt revir.
Men är det nån som vet om man kan göra så att dom blir lugnare och litar mer på en? När dom skyddar sitt revir vill säga.
#16 Dom har ju sagt kastrering.. Det visste jag sedan innan, men det är ett ganska riskfyllt och onödigt ingrepp, tycker jag.
Har en fråga bara, Jag har två kaniner (Gin och Tonic) hane hona, och Tonic, hannen, smiter hela tiden?? han kryper ut genom gallret och hoppar upp på burtaket eller hittar på nåt annat?? varför gör han det och hur får man honom att sluta??
*putt
#18 Smiter? Hmm, funderat på att fixa så han inte kan smita?