Bunny bonding :)
Hej jag tänkte göra ett försök även här då det finns så många kaninkunniga trevliga personer ^^
Jag har en kastrerad hankanin sedan 8 mån ålder som nu är 1 år gammal. Han springer lös i ett eget rum och har alltid gjort det. Nu har jag skaffat en kaninkompis till honom. En liten tjej som också är 1 år gammal. Hon kastrerades för nästan 3 veckor sedan och har gått från en typisk kanintjej till att bli jättelugn och snäll. Nu har jag båda kaninerna i varsitt rum och de har möjlighet att se varandra från ca 2m håll men kan inte komma närmare än så. Lite mest för att vänja sig vid varandra. Har under 2 veckors tid bytt kaninernas grejer för att de även ska vänja sig vid lukt o likn. Ingen av dem reagerar vid den andres lukt eller då de ser varandra långt ifrån. Då kaninhonan lyckades bulldozra sig igenom sin Hage hade de närkontakt och det tycks att kaninhanen inte gillar henne. Han lyckades boxa henne i ansiktet och har även morrat åt henne. Då hon har ett såpass bra temperament nu så har hon inte reagerat eller ens bråkat tillbaka utan bara hoppat undan. För att avsluta positivt har jag låtit båda sitta bredvid varandra och äta lite godis. Det var inga problem de tycks inte märka av varandra när det finns mat i närheten.
Så nu är min fråga lite hur jag ska gå vidare eller fortsätta. Låta dem äta bredvid varandra och vänta ut kaninhanen? Råd som att låta dem träffas på neutral mark osvosv är lite överflödiga då jag läst nästan allting internet har att erbjuda. Jag har dessutom inte jättemycket neutral plats över då kaninerna ska stanna på övervåningen pga allergi. Har möjlighet till en typisk bathtub date dock så det är inplanerat. Värt att notera är att det endast gått ett par dagar och att jag är medveten om att kaniner inte alltid tycker om varandra vid första möte. Däremot vill jag ge dem bästa möjlighet till att göra detta och undrar om någon känner igen sig i min situation :)
Tass! Följer för jag tycker du verkar jobbat jättefint och är nyfiken på vad andra kunniga har för ytterligare tips? att ge, samt att se hur det går för dig Ts med pluttarna!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det låter bra det som du har gjort hittills och jag tycker du ska fortsätta att låta dom äta tillsammans. Eftersom att hanen är kastrerad är det lätt att han tappar lite rang och vissa agerar lite olika då. En del morrar och agerar genom att nafsa osv och sedan springer i väg som din hane har gjort, för att få bort rivalen som kommit och hoppas att den inte ska springa efter en. Andra springer bara iväg och får ofta då "rivalen" efter sig som då ser att den andre ger vika. Men eftersom att din hona inte verkar vara ute efter att ha högst rang kommer det nog att gå bättre. Testa att ha honan i en mindre bur i rummet medans hanen springer runt och luktar i hennes rum, om han sedan blir intresserad av lukten och känner sig trygg i miljön kommer han säkert att hoppa fram till honan och nosa på gallret. Jag tror honan inte bryr sig så jättemycket om hanen så det ligger nog i att få han att acceptera honan. Efter det kan du testa att ha honan i en liten del i hanens rum och låta honom vänja sig vid att hon är där och att det inte är farligt.
Lycka till! 🙂
Ja honan har jag i en bur med sommarhage till (tillfälligt då jag har henne i mitt rum och inte vill att hon ska komma åt sladdar och liknande). Han älskar att vara där inne så han är kanske lite besviken då han inte kan vara där längre, men det går absolut att testa. Har tidigare gjort detta och då var det honan som då var okastrerad som morrade på honom men han hade inget intresse av henne utan bara miljön runt. Honan som sagt verkar inte bry sig för mycket, jag har introducerat en del av hans grejer och gett henne godis så hon ska se det som något positivt. Numera ger hon hanen en snabb sniff och tittar på mig för godis fastän jag inte har något på mig xD. Väldigt smart tjej som lär sig fort vilket beteende som leder till godis x) Hoppas han lugnar sig snart och tack för tipset!
Edit: Efter att ha satt hanen hos honan var det helt ombytta roller. Honan morrar åt hanen som inte alls är intresserad av henne. Dvs jag har två kaniner som gärna försvarar sitt revir? Enda jag kan testa är att sätta kaninerna i badkaret då det är för båda helt neutralt men hur går man vidare efter om de är snälla där men går tillbaka till att försvara sitt revir?
Hmm.. Klurigt. Är rummen stora? För det kanske blir lite tråkigt för kaninerna men dom skulle inte kunna dela på ett rum (dela av med galler eller liknande) och ha det andra som neutralt tror du? För efter ett tag glömmer den nog som bott i det andra rummet att det var dennes revir för ett tag sedan.
Nja de är medelstora men med möbler o liknande blir det svårt att dela av, har varit inne på dina tankar men jag har två bulldozrar till kaniner. De trycker sig igenom det mesta av "inhägnad". Ska ge det ett försök att se hur kaninerna reagerar på varandra i helt neutral miljö typ i badkaret. Fungerar inte det får man väl nog ta och möblera om en del x) Knepiga djur de vill så gärna ha sällskap men de gör det inte lätt för oss :)
Ja precis! Men du får lycka till så hoppas jag att de blir kompisar 🙂