Kanin i hundgård?
Hej! Ganska nära där jag bor finns det en sån här hundrastningsplats med sånt "dagisnät" som man brukar ha runt dagis. Inte för att det spelar så stor roll men ändå. Den är väldigt stor. Den används nästan aldrig, den bara står där. Den är även ganska fräsch. Min fråga är, får jag lov att rasta min kanin där om det inte är någon hund där? Alltså bryter det mot någon lag eller är det inte bra för kaninen? Tacksam för alla svar!
Det får du höra med den som ansvarar för rastgården.
#1 Ok. Det är nämligen kommunens, glömde skriva det. Ska jag ändå prata med kommunen om man får?
Jag skulle gå dit med kaninen, det kan väl inte göra någon skada sålänge det inte är några hundar där? Om det kommer någon hund så kanske du kan gå och låta dom vara där istället.
Vänliga hälsningar Ellen 

#2 Ja, det är säkrast. Brukar vara fritids och park som har hand om sådana saker så hör med ansvarig på den enheten.
Du säger att den är fräsch och nästan aldrig används, så ur hälsosynpunkt för kaninen borde det vara ok. Om du däremot ser att den används till att rasta hundar, så skulle jag inte rasta kaninen där, med tanke på risken att kaninen får i sig maskägg från hundars avföring, till exempel genom att äta gräs där avföring legat. Kan ge kaninen otäcka parasitinfektioner i lever o gallgångar bland annat, då kaniner kan fungera som mellanvärdar för till exempel hundens bandmask. Vet att många avråder från att låta kaninen beta där hundar vistas.
#5 Ok. Den används inte nu på vinter alls mycket, inte på sommaren heller. Det finns knappt något gräs där heller.
Då är det säkert ok:)