Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1754 ggr
Balsam
0

Nervös och stressad kanin.Vad göra?

Har en kaninhona född maj-14 som hela tiden varit väldigt försiktig och lite osäker. Aldrig gillat att gosa i knät och hatar att bli buren. Vi tyckte det var lite synd om henne för att hon var själv på dagarna när vi var på skola och jobb, och försökte sätta ihop henne med en kastrerad hane i julas, men det gick inte alls. Då vi fick lämna tillbaka honom. Hon började nafsa lite i höstas, men nu är hon på oss utan anledning och barnen börjar bli rädda för henne och vill inte riktigt vara med henne. Den enda hon inte nafsar på är mannen i huset. Hon känns spänd och stressad, verkar vara sur och grinig hela tiden. Situationen känns snart ohållbar. Frågan är nu vad vi ska göra. Kan en kastrering hjälpa eller ska vi försöka hitta någon som kan handskas bättre med henne än vi? Hittar vi ingen lösning så känns det som det enda alternativet är avlivning, vilket känns väldigt tråkigt.

[Melbun]
1

Jag fick hem en kanintjej nyligen som var väldigt skygg och nervös och vaktade sin bur. Antagligen är det ganska mycket hormoner i henne så hon skulle nog må bra av att bli kastrerad. Min har blivit jättelugn och snäll nu efter att hon blivit kastrerad. Alla kaniner gillar inte att sitta i knät och gosa, mina gör inte det utan jag klappar dem på golvet. Kan vara värt ett försök men det kan också vara svårt att hitta ett nytt hem åt en "arg" kanin. Om inte ni kan ta hand om henne finns det säkerligen många andra som kan :)

[Deshasix]
1

Vart finns kaninen? Om situationen visar sig ohållbar och ni finns i närheten kanske jag skulle kunna ta emot henne.

Smultrondraken70
1

Börja med att kastrera henne! Vår hona var nervös, vaktig och aggressiv innan. Morrade, bet och hade sig. Spöande även upp vår kastrerade hane. Hon blev mycket trevligare mot människor efter kastreringen, och är nu jättego mot sin killkompis. Hon hatar dock att bli lyft och vill inte gosa i knät, så vi myser med henne sittandes på marken, då känner hon sig trygg och älskar att bli klappad och kliad.

Balsam
0

Tack för svaren! Vi har väl i stort sett bestämt oss för kastrering. Någon som vet en bra veterinär som gör kastrering på kaninhonor i Göteborg-Borås området? Tack för erbjudandet #2. Hoppas vi får ha dig i åtanke om det inte skulle lösa sig.

[Melbun]
1

Jag har gjort hos blå stjärnan i gbg. De är aningen dyra men bäst när det gäller kaniner. Tycker jag då iaf

[Deshasix]
1

#4 absolut! Lycka till hoppas de blir bättre efter kastrering!