Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 991 ggr
luckiestgirl
0

sjukdom som endast smittar hanar???

Hej. För några veckor sedan dog min hankanin helt plötsligt. Vi trodde att han blivit stressad och skrämd och dött pga det eftersom allt hade varit som vanligt och han låg precis vid öppningen till buren som att han precis skuttat in. För att vår kaninhona inte skulle behöva vara ensam fick en till hona och en hane flytta hit ganska direkt efteråt. Nu har även den nya hanen dött! :(  Så vi misstänker en sjukdom, men det konstiga är att tjejerna är hur pigga som helst, skuttar runt som vanligt, äter och tvättar sig. Det är så himla konstigt, finns det någon sjukdom som endast drabbar/dödar hanar? :/

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Fridaaaa
1

Finns ingen sjukdom som bara smittar hanar nej.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
4

#1 Hur kan du vara så säker på det? Finns flera åkommor, t ex färgblindhet, som drabbar handjur i mycket högre utsträckning än hondjur då de har annan kromosomuppsättning och därtill är känsligare för vissa anlag. Till TS: För att vara helt säker bör du skicka djuren för obduktion för att veta vad de dött av.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
2

Dina honor kan ju av en slump vara immuna.

Själv köper eller säljer jag aldrig kaniner inom 2 månader efter ett dödsfall för att undvika smitta.

l'm back

Fridaaaa
0

#2 Fast det är ingen smitta. Smitta = något som sprids. Det gör t.ex inte färgblindhet. Finns ingen smittsam sjukdom som bara drabbar visst kön. Ev att vissa kanske har lättare för att drabbas än andra men inte könsspecifikt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckiestgirl
0

#1 nej jag tänkte det, men fick lov att fråga.  Det syns inga skador eller nånting och han har varit precis som vanligt. Så underligt.. :(

luckiestme.blogg.se

luckiestgirl
0

#2 ja vi kanske får göra det. Pratade nyss med en släkting som är veterinär och hon hade ingen aning om vad det kunde vara. Hon visste inget som var dödligt bara för hanar men hon vet inte så mycket om just kaniner heller :/

#3 vi var ju så säkra på att han blivit skrämd så vi tänkte inte på att vänta :( känns så hemskt..

luckiestme.blogg.se

luckiestgirl
0

Säg att tjejerna är immuna eller det kanske inte ens är en smitta, vad kan det då vara? Plötslig död pga vad? kan det ha med maten eller något att göra tex? :(

luckiestme.blogg.se

tlover
1

#7 Obduktion är enda sättet att veta säkert

l'm back

[Sockertoppens_kaniner]
1

Kaniner är mycket bra på att dölja att dem är sjuka, det är en överlevnadsinstinkt. Så dem kan ha varit sjuka utan att du märkt det. Säger som andra, skicka kaninerna för obduktion.

farvendal
0

Sanerade ni bur osv efter första dödsfallet? Annars kan det ju varit någon smitta som restrerade kaniner byggt upp ett visst immunförsvar mot men som för den nya hanen var helt främmande. jag hade skickat in på obduktion.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Saaara
2

Tror det är en slump att just hanarna har blivit smittade men funderar lite om det kanske kan vara Coccidios dina kaniner drabbats av. Oftast beter dom sej fullt normalt innan dom dör. Döden kan inträffa på ett par timmar bara. Hur låg dom när dom dog? Låg dom utsträckta med huvudet bakåt? Var magen uppsväld?

Detta drabbar ju främst unga kaniner om jag fattat det rätt. Har själv vart med om Coccidiosis på en kull där dom dog en efter en utan ha visat minsta tecken på sjukdom. Den sista ungen lyckades jag hålla vid liv några dagar innan han också dog trots jag kollade till den varannan timme typ. 

Säger som övriga, skicka in på obduktion.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

luckiestgirl
0

#10 det tror jag inte, vi hade ju två från början som vi haft i flera år, dom var syskon.  Brorsan dog plötsligt och två nya flyttade in och den nya hanen dog.  Det borde ju ha varit helt främmande för den nya honan också isåfall?  Dom två har bott tillsammans i samma hem hela sina liv. Kan ju vara så som nån skrev att mina två tjejer är immuna.

#11 Ja det gick väldigt snabbt för båda,  dom låg utsträckta men huvudet var inte bakåt och inga uppsvällda magar vad jag kunde se. Båda var några år gamla.

Borde vi ta tjejerna till veterinären och se om dom är sjuka? Som sagt märks ju ingenting på dom, men om dom döljer det eller det kanske inte ens finns några synliga symptom?

luckiestme.blogg.se

farvendal
0

Nej, ska ni obducera så ska ni skicka in dem till SVA

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

luckiestgirl
0

#13 Ja, men jag tänkte på dom två som är kvar så vi får veta i tid om dom är sjuka eller inte.

luckiestme.blogg.se

Saaara
1

Ja, gör det å be dom ta lite prover :) Leta efter en kaninkunnig veterinär rekommenderar jag dock då dom flesta veterinärer inte vet så mycket om kaniner och deras sjukdomar.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se