Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1982 ggr
Cochon
1

Lära känna sina kaniner

Hej hej, hur i all värden lär man känna sina kaniner? 

Vad jag än gör, så slutar det alltid med att de hoppar iväg och är sura. Min hane är ganska egen, så han kan man väll inte helt räkna med, han sitter bara i buren och är. Har aldrig fattat hur man ska få liv i honom och han har jag haft i tre-fyra år. Men min något nyare hona är helt annorlunda, hon är nyfiken och väldigt framåt, men även med henne känner jag att jag inte kommer någon vart. Hon tycker bara att man är en plåga när man ska vara med henne. och om man ska ta kontakt med henne så får hon panik och springer iväg, men om man bara har lite tålamod kollar hon upp och smakar glatt på lockbetet. Rent spontant tycker jag att hennes snabba homörvändning från "HJÄLP! ta inte mig!" och springer iväg och sen sträcker man fram något gott till henne så blir det "ÅHH! Det ser gott ut, får man smaka?", så tycker jag bara att hon tramsar sig. Hon verkar liksom inte rädd på riktigt. Utan hon är en väldigt nyfiken liten tjej, men hon vill liksom inte visa det. Fattar inte vad jag gör för fel. Hon är född i maj förra året, så kan det bero på att hon är liten tonåring? Tycker dock att hennes tonårsbeteende har lagt sig. 

Den enda gången det är något liv hos dem två små puttarna är när de ska få mat. 

//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Deshasix]
0

Med min Abel tog de en vecka innan jag 'fick' klappa honom, jag satt vid hans bur och pratade med honom, sträckte fram handen ibland och gav lite godis. Släppte ut honom i buren och bara satt där så han kunde nosa på mig själv om han fick lust, sen efter ungefär en vecka vart vi vänner.

Na'ima är nyfiken, hoppar upp i knät, tar godis ur handen och är inte alls rädd, men vägrar att bli klappad (bara haft henne i några dagar) men hon kommer fram och slickar på handen ibland.

De är nog olika från kanin till kanin, men jag brukar iallafall mest bara sitta brevid dem och låta dem bestämma, försöka klappa ibland men vill dom inte tar jag undan handen.

fsigge
0

#1 det går fort!

Jag har en hona som jag fick i somras och så fort jag klappar henne springer hon iväg. 😕

Frida

Pageup
0

Det är väl lite individuellt, har för tillfället endast en lejonhuvad dvv hona hemma, hon var faktiskt min första kanin från en djuraffär. I början trodde jag att jag tagit mig vatten över huvudet och att jag aldrig skulle lyckas.

men men mycket tålamod och hjälp av barnen 4 och 6 år så gick det på bara 1-2 veckor och idag flera månader senare är hon supersocial och kommer fram så fort man närmar sig hennes innehage/bur.

Det vi gjorde var att de lilla hon åt i pelletsväg det fick hon via handmatning, samma med morötter och annat gott. Vi började med att sitta i hagen och vänta på att hon skulle komma fram, sen tog hon fler och fler steg. Hon åt från handen men man fick inte klappa, sen fick man klappa, sen kom hon upp i knät och nu gör hon allt.

Hantera kaninen är väl det viktigaste tipset, och låt det ta tid, jaga inte kaninen. Skulle vilja säga var vänlig men bestämd. Inse att kaninen är i första hand ett djur med vissa behov, som med tiden om du förstår kaninen kan bli en kär familjemedlem och nästan som en hund faktiskt :P

[Deshasix]
0

#2 Åh jobbigt :/ Jag har lyckats få klappa Na'ima två gånger, då har hon gillat de jätte mycket och slickat på handen efteråt, men vanligtvis så hoppar hon iväg. Men har somsagt bara haft henne i några dagar så de går ändå bra, tog en hel vecka med Abel innan jag fick klappa honom.

crystalguurl
0

Mina kaniner är välldigt tama, men vill dock inte bli klappade och det accepterar jag :) Vill kaninen inte bli klappad så tycker jag inte man ska tvinga den, men ibland erbjuder jag mig genom att höja handen halvvägs över huvudet och ser om dom puttar in huvudet under :)

Frosstis
0

När jag fick min kanin ville han gosa direkt när han kom hem, även om han rest med tåg och bil ända från stockholm till göteborg och till o med stannat bilen och gått ur för att hälsa på någon innan vi åkte hem till mig. 

Jag brukar säga "vägen till hjärtat går genom magen", och du verkar ju försöka handmata dom o så. Om du inte redan gör så här så tycker jag du ska handmata dom med hela deras dagliga pelletsgiva varje dag :) Då förknippar dom dig med mat o sådär. Men känns lite konstigt att en kanin du haft i flera år inte riktigt vill vara med dig? Vad bor de i för bur? Har de några leksaker, pinnar, någon slags aktivering? Tar du ut dom ofta? du kan ju börja leka med dom utanför buren typ hoppa hinder, träna tricks o sådär så förstår dom att det är roligt o va ute :)

Facie
0

Jag tror de bästa för att lära känna sin kanin är att prata och umgås mycket. Aktivera, leka och gosa. Jag håller på med min väldigt mycket vilket har lett till att nu får jag göra precis vad jag vill med honom utan att reagerar. Tror de handlar om tillit.

Pretty wise //

Cochon
0

Tack så mycket för era svar allihopa! Ska absolut tänka på detta! =)

#6 Nja, asså min hane har jag lite accepterat att han är som han är. För han är liksom inte rädd eller så, utan han är bara. Jag har tusentals gånger försökt att göra något med honom, men han tycker inte något är kul förutom att sitta i buren. Om du vill kan du läsa här, där försökte jag reda ut problemet med honom men kom ingen vart direkt. Dock sedan han har fått kompis har det hänt att han någon gång ibland har sträckt ut huvudet ur buren för att se om man kan få godis, men i övrigt är han som han alltid är.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Frosstis
0

Hur är han på somrarna då när han får va ute? :) Har du testat släppa han i snön på vintern eller så? Tänkte att det kanske gör honom lite glad :)

[Melbun]
0

Vill han inte ens vara med sin kompis? Har du märkt ifall han är mer aktiv på kväll/morgon eller sitter de i sin bur då? (Vet inte hur dina kaniner bor ^^ ) Mina sover oftast större delen av dagen och sen härjar de på nätterna x) hade en gång i tiden en kanin lite som din, han var kelig och matglad men bara när jag klappade honom. Han kom alltså aldrig till mig för kel (bara för mat). Han var inte särskilt aktiv ute men han gillade att äta massa gräs. Min andra kanin äter inget utan springer mest runt som en tok så det är nog ganska individuellt :)

Bruniz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en kanin som är väldigt social! Han är ofta lös i nästan hela huset! Han kommer ofta själv fram till mig och hoppar ofta upp i TV soffan! Han vill alltid vara där vi är:-) Vi håller på med honom dagligen och gosar och klappar honom!! Jag tror en av anledningarna till att han är så tam är att nära han var "liten bäbis" så klappade och bars han minst en gång om dagen av sina uppfödare, vilket gjorde att han och hans syskon blev väldigt tam:-) Hoppas ni lyckas med era kaniner!!