Sele, ta bra hand om kaninen?
Hej! Jag vill att min kanin ska trivas bra hemma och hon älskar verkligen fötter har jag märkt men!
Jag har testat sätta på henne sele det gick inte nån gång, hennes förra ägare tog bara 5 minuter på sig.. Hur ska jag få henne sätta på sig selen utan att springa iväg?
Och hur kan man få kaninen känna sig trygg o glad?
Jag ger henne mat 1 gång på morgonen 1 gång på kvällen, byter vatten 3 gånger per dag och släpper ut henne ur buren 3 gånger och låter henne springa runt hoppa osv i lägenheten. Jag klappar henne super ofta och busar tror ni det är bra för att få en kanin må bra?
Men med maten så köper jag av märket Vitakraft. Brukar ta lite pellets (vitakraft) och en annan som hon älskar som är också från vitakraft. Den hon älskar heter Vitakraft premium menu Vital. Sen så en gång i månaden ger vi henne en sån lång godis från Vitakraft med som hänger på buren, tror den heter kräcker. Och ibland ger jag henne små godis youghurt.
You can not judge me unless you know me.
NEEJ! Inte kräcker! Jag har hört( och det är säkert sant) att en sån är lika mycket energi i som föda för en hel vecka! Det som hjälper min när jag ska sätta på sele är att ha kaninen på ett bord. Då kan dom ju inte springa så långt. För att selträna kaninen brukar jag låta ha kaninen i buren med selen på (utan koppel) i cirka 1 timme. Sedan ökar jag. Sedan så går man ut på korta promenader i trädgården eller liknande och sakta men säkert kommer kaninen känna sig trygg i selen:)
Frida
Jag brukar sätta kaninen på ett bord och prata lugnt med den. Det hjälper väldigt mycket. Då sitter de still för de förstår att om de är stilla får de komma ut och skutta snabbt:)
Skippa kräcker och yoghurt dropparna, det är bara onödigt mycket socker och kaninen mår inte bra av dem! Någon gång per år (tex kaninens födelsedag) kan man ge för att lyxa till det men inte mer än så. Ge stället äpple, morot, päron eller någon annan frukt eller grönsak. Min kanin får dessutom lite persilja, baby spenat och citronmeliss tillsammans med pelletsen nu på vintern :)
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Ojoj då var det bra att jag skrev detta inlägg! Jasså kan kaniner äta äpplen det är ju bra!

Har du läst på innan du skaffat den? Jag skulle ALDRIG ge vitakrafts pellets. Finns så mycket andra bra märken som Stampe , mäster eller Lottie.
#5 Vad är det med Vitakrafts pellets? Det är väl inga konstigheter i dem?
#5 man kan ge vilket pellets som helst egentligen, det är ju bara tillskott. Men det är ju bra att ha bra tilsskott. 😉
Frida
#6 stampe och lottie är nästan lika dåliga. Massa spannmål, massa fett och lite fibrer.
Frida

#7 vitakraft har bara socker i sig enligt mig. Och jag skulle hellre ge Stampe isåfall. Tillskott ska vara bra. Inte fullt i skräp.
Tycker alla ska ta det lite lugnt här. Att ge en kräcker en gång i månaden är INTE farligt, dock ger jag hellre min grönsaker istället för kaningodis. Det går lika bra med morötter. Det är jättebra att din kanin får komma ut ur buren så mycket som möjligt, det älskar dem.
för att få en kanin trygg så klappa den mycket och ge den godis (som grönsaker) en kanins hjärta går genom magen xD. Men umgås mycket med den.
Att sätta på selen är lättast att göra om du ställer kaninen på ett bord och ger den en morot att knapra på medans du sätter på selen. Det tycker jag iallafall.
När det gäller pelletsen tycker jag inte att det är enormt viktigt vilket pellets den äter. Så länge du inte ger mer än en deciliter och alltid har fri tillgång till grovt hö så går det bra. Sen kan man ju alltid försöka hitta det bästa pelletset med lite fett och mycket protein, men det är som #7 säger, pellets är bara ett tillskott.
Vill du att din kanin ska vara extra glad så lägg in lite grenar (mina älskar äppelträd) så att kaninen har något att gnaga på.
Lycka till med din kanin :)
Kräcker en gång i måndagen är inte så farligt, om man inte vill att de ska få i sig massor så kan man ju dela den i bitar eller nått. Däremot så som ovanstående skriver så är ju frukt eller så bättre.
Jag ger förövrigt selective pellets som jag köper från granngården. :)
Ja tack för alla era svar är jätte tacksam igår kom jag hem från mormor och släppte henne ur buren så kom hon alltid o myste med mig jag klappade henne i cirka 30 min o när jag var i mobilen o laddade den så kom hon o gick runt mina fötter. Jag var hos mormor o mamma skulle mata henne med hennes kompis asså Hon biter mammas kompis hela tiden i byxan o nu bet hon henne i handen så hon tappade maten o mamma blev typ rädd för hon hoppade jätte mycket i buren sa hon och hon trodde att hon saknade mig för sen när jag kom så blev hon lugn o hon biter aldrig mig. Är detta ett tecken på att hon gillar mig?
Hon känner igen din lukt, och röst, och uppfattar säkert dig som den tryggaste av människorna runt omkring henne - och ja, hon gillar dig, det tror jag absolut!
Jag tror inte att hon gillar mig jag släppte ut henne för några timmar sen så hon va i soffan o jag klappa henne sen så bet hon mig i magen så släppte henne i buren o är rädd nu att jag ska bli biten för detta är 3dje gången o nu tänkte jag klappa o öppna buren men när jag öppna buren så tog hon den me hennes tänder o stängde den… det är så hjärtskärande blev så tårögd för jag gjorde mitt bästa får att få henne trivas.
Din kanin biter dig inte för att hon tycker illa om dig, hon är ett djur och har en massa instinkter. Vår hona biter oss ibland, men då har det alltid att göra med att hon vaktar sitt revir. Hon biter den som har handen på "fel" ställe bara.