Vad är bäst att ha i toalådan?
Hej! Jag brukar ha spån i mina toalådor till kaninerna men märker att det börjar lukta väldigt snabbt om man inte byter varje dag. Jag har nu funderat på att testa kattsand som inte klumpar sig. Har ni någon erfarenhet av kattsand hos kaniner? Och vad har ni i era toalådor? Jag tänkte kanske prova den här.
Då jag tyckte att den verkade helt ok och inte klumpar sig.
Jag har även provat pappers pellets men det var inte mycket bättre än spån (min åsikt). Tacksam för svar! :)
Jag har halmpellets i min toalåda. Funkar super!
Använder mig av toa-lätt. Suger upp bra
Använder också toa-lätt. Har alltid haft spån förut, både till min förra kanin och testade också till den jag har nu. Men min lilla nin som jag har nu är ganska långhårig så det fastnade alltid i pälsen och hamnade överallt haha. Så jag testade toa-lätt istället och älskar det. Sen tycker jag inte att det luktar speciellt mycket heller.
Har också hört att kattsand inte ska vara så bra till kaniner men vet inte om det stämmer. Men kan verkligen rekommendera toa-lätt!
Har hört att kattsand som har doft inte brukar vara bra. Min kanin kissar som en fontän så jag städar ändå en gång varje dag men det luktar inte och kan spolas ner i toaletten då det inte är dåligt för naturen :) hyllar verkligen toa-lätten!
Nu skrev ju hon dock att hon testat papperspellets (dvs toa-lätt) och inte gillade det.. så känns ju onödigt att tipsa om det.
Jag använder lättströ och är nöjd :) luktar gör det ju men inte lika mycket som spån. Flyger inte omkring lika mycket som spån heller. Annars kan du testa halmpellets.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag tycker det fungerar relativt bra med icke-klumpbildande kattsand, men det skräpar ner och kaninen kan bli "dammig" undertill. Så jag föredrar Toa-Lätt. Träpellets (sågspånspellets) fungerar också bra, men är tungt och relativt dyrt.
Jag använder spån, funkar jätte bra :)
Det är nog dammet jag skulle oroa mig för. Kaninnäsor är väldigt känsliga för damm och kattsand brukar i regel damma ganska mycket.
Vill du ha något som inte luktar kan jag rekommendera Fourfriends smådjursströ. Det kostar visserligen en del men går väldigt lite och luktar mest bara trä. :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag använder "toa-lätt" det funkar jättebra behöver bara byta typ en gång i veckan, luktar nästan ingenting och suger upp urin hur bra som helst!😃
jag använder just nu vanliga träpellets som används för eldning osv. har en sort som det inte är några som helst tillsatser i, utan bara hårt packat sågspån. suger åt sig bra, luktar väldigt lite, och är jättebilligt (jättesäck från byggmax för 39kr)
använde toalätt innan som jag tycker funkat bra men tyckte det blev dyrt i längden särskilt nu när jag har två kaniner och måste byta oftare.
Använder faktiskt vanlig, ickedammanda, klumpbildande kattsand, funkar jättebra, och han är superduktig och går endast på lådan. Folk säger att sådan kattsand inte är bra för att kaniner då dem kan äta den, men vår gör inte det och han har använt detta nu i nått år, inga problem alls. Hade vi märkt att han ätit det hade vi självklart slutat med det. Superenkelt att städa, luktar inget, sparsamt och han älskar ju såklart att gräva i det. Och man behöver inte vara nojjig över att han ska få äcklig sand i pälsen då det blir hårda klumpar och inte en massa gegg