Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1862 ggr
LoveGiza
2

Smal kanin (orolig)

Hej på er! det är så här att min ena dvv har blivit väldigt väldigt smal. Man kan se och känna både ryggrad och revben. Jag har kollat tänderna och dom är fina och han äter bra. Har försökt ha koll på hans avföring men ser inga tecken på mask i magen men för att vara säker så håller jag på att avmaska han (första avmaskningen  idag) Han är pigg som han brukar vara kanske en aning slöare. Såg även nu när jag var ute hos han att hans öga rann lite. Snälla är det någon som varit med om detta och kan ge mig tips?? :( (ska ringa veterinär imorgon har ställt mig in på det värsta :( ) Jag ger han väldigt fet mat för tillfället

[Sockertoppens_kaniner]
1

Ser inte mycket mer du kan göra faktiskt. Du verkar ha gjort allt rätt. Som du skrev, så ska du prata med en veterinär. Hoppas det går bra med din nin!

LoveGiza
2

Önska så det gick att trolla så han kunde få bli frisk :/ 

Tack så mycket! jag hoppas med på det.

Ringer imorgon så får vi hoppas på att detta går att lösa.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Låter precis så som min hona var förut;) jag började ge henne solrosfrön+pellets sen fick hon droppar som man droppa i vatten med vitamin! Nu är hon super fin:) !

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Wellcraft
0

Du bör inte avmaska om inte du är säker på att kaninen har mask.
Är du orolig bör du ringa och rådfråga en kunnig veterinär eller djurvårdare.

Väldigt fet mat är sällan bra, fettet lägger sig kring de inre organen och kan störa dess funktion. Ge istället nyttig mat.
Kvalitetsgrovfoder, hö alltså. Någon bra pellets ( i måttlig mängd!!), lantmännens är riktigt bra. Har funkat bra på alla mina kaniner.
Mycket grönt, spenat, ruccola m.m. och sen kanske en liten bit frukt om dagen för energins skull.
En matsked förblandning skadar dock inte.

Det rinnande ögat kan du rengöra med koksalt (går enkelt att fixa ihop själv), rengör gärna med en papperstuss istället för bomullsrondell eller tops då små trådar ofta lossnar och fastnar i ögat, alltså gör mer skada än nytta.

Vitamin i vatten gör varken eller, det avdunstar väldigt fort nämligen. Visserligen går det långsammare i en stängd vattenflaska, men en näringsrik kost rekommenderas hellre. 

Lycka till!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LoveGiza
1

Våran vet sa att vi skulle avmaska först för att se om det var det, och då kunde man avmaska utan att vara säker. 

Dom får bra hö från en bonde i närheten, men jag ska absolut köpa ny pellets

Dom dricker vatten ur skålar så då kanske det försvinner fortare, vitaminen alltså. 

Tack för tips?! :)

[Sockertoppens_kaniner]
0

#5 När du ska introducera den nya pelletsen måste du blanda den med den gamla i början, så kaninens mage inte pajar. :)

Idakarrlsson
0

#5 Vet inte vad det är för vitamindroppar du pratar om men… Jag har marsvin och dem behöver C-vitamin i sin dagliga kost. Det har varit mkt prat om just C-vitamin droppar och även brustabletter i vatten. Slutsatsen för detta är att det är onödigt. Just i detta fall försvinner C-vitaminen snabbt i vattnet och ditt djur kanske inte ens dricker under den tiden. Då är det bättre att ge vitaminer i grönt. Jag vet inte om detta gäller dina vitamindroppar. Ifall det är speciella eller nått. Men skulle ändå säga att vitaminer från grönt är bättre :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

LoveGiza
0

#6 Det vet jag :) tack ändå :)

#5 Jag har inga vitamindroppar utan det var #3 som rekommendera det :) jag vet att jag med hade sån där C-vitamin till mina marsvin jag hade men aldrig testat till kaniner. Haha detta är en väldigt dum fråga kanske, men vad för typ av grönt är det mycket vitamin i :)?

MsSofieG
1

Det kan ju vara kundtänderna som krånglar, då brukar ett eller båda ögonen (beroende på vilka tänder som krånglar) kunna bli rinniga. Jag skulle nog boka en hälsocheck hos veterinären så jag var säker på att det inte var några tänder som spökade :)

LoveGiza
0

Oj nej men fy, blir lite orolig… det var ett öga som var rinnigt :( jag har ju sett att han äter och så. Vi ska ringa veterinär imorgon. Men om det är kindtänderna så måste det väll gå att åtgärda? slipa ner eller något? Man avlivar väll inte pga det..

MsSofieG
2

#10 Jadå kindtänderna kan de slipa om de har slitits lite tokigt :) Oftast sitter de inte i bettfel när det bara är kindtänderna som blivit vass, så det brukar räcka med en slipning för att det ska vara bra många år framöver ^^

LoveGiza
0

Åh gud vad bra! då hoppas jag lite på att det är det som är fel för då är det ju ändå något man kan åtgärda. Håller tummarna för det :) tack för ni svarade på mina frågor. Nu kan jag lugna mig lite iaf och kanske sova inatt med :)

Katti
0

Man ska inte avmaska kaniner rutinmässigt, men om en kanin äter bra men ändå magrar av är avmaskning en bra första åtgärd. Ofta blir kaninen bra efter det!

När det gäller vitamindroppar så är de flesta sorter rena bluffen. De innehåller vitamin B och C, vilket är vattenlösliga vitaminer som inte kan överdoseras. Men B-vitaminer finns naturligt i växter och säd, d v s kaniner får i sig det via normal kost, och C-vitamin bildar kaniner själva (faktum är att det gör alla djurarter utom människor, apor och marsvin 🙂). Dessutom är vitaminerna, speciellt C-vitamin, väldigt flyktiga och försvinner snabbt vid lagring. I seriösa affärer (t ex apotek och hälsokostaffärer) förvaras vitaminerna i kylskåp, men vem har sett det i en zooaffär? Ytterligare en nackdel är att preparaten har stark smak, vilket kan göra att djuret dricker dåligt, vilket i värsta fall kan leda till uttorkning och i långa loppet njurproblem… Och ger man vattnet i flaska så blir den svår att få den ren efter att man har haft vitaminer i. 

Visst finns det tillfällen då det kan vara bra med vitamintillskott, men det är extrema situationer som vid sjukdom eller efter operationer. Och då ska man ge vitaminer från apotek eller liknande!

Till TS: Det är jättebra att du har uppmärksammat att din kanin inte mår bra! Eftersom du märkte det tidigt, medan kaninen fortfarande är pigg och glad, tycker jag inte att du ska vara allt för orolig. Förhoppningsvis blir han som vanligt igen efter avmaskningen! Är det Axilur du ger?

Lycka till!

LoveGiza
0

Tack så mycket för den informationen Katti! :)

Våran veterinär har telefontid ikväll och då är det inte säkert att han har tid idag utan det blir säkert i veckan men nu när jag var ute hos Boom så ville ha inte äta sin pellets som han alltid älskat, jag hällde ut det så han fick leta för det brukar han tycka är kul men inte idag :( hans hö han fick igårkväll har han haft som "säng" inatt och inte ätit av. Jag gav han lite kattgräs och vatten nu och det åt och drack  han men inget annat :( Nu börjar jag verkligen få ont i magen. 

Ah det är Axilur jag ger han

[AnimalLover1]
0

Men hur gammal är han då? :)

LoveGiza
0

Idag var vi hos veterinären och han hitta inga fel på honom, han hade fin blank päls och inte långa tänder. Han fick antibiotika och kortison och vi hoppa att han bättrar på sig innan fredag gör han inte det får han tyvärr somna in. Är det en infektion i kroppen så går det över med antibiotikan och kortisonen han fick, och hjälper inte det så misstänker han att det är njuren eller levern som är felet och då går det inget att göra… :/ men jag håller tummarna, han har iaf ätit nu. 

han är ca 5 år så inte så super gammal :)

Idakarrlsson
1

Hoppas allt går bra nu! Svar till #8. Brukar säga desto grönare desto bättre, vilket kanske inte alltid är rätt men oftast en riktlinje. Grönsaker som är bra, alla grönsaker har ju något bra i sig men tänker lite som jag skrev ovan. Tex persilja är bättre än sallad . Förstår du tanken? :) Om jag skulle säga några nu helt uppochner skulle jag främst säga pepersilja. Du behöver inte ge så mkt för att kaninen ska få i sig vitaminer osv + att kaniner älskar persilja (dem jag vet iaf). Andra örter har också bra påverkan. Om du vill veta mer finns det en superbra sökfunktion här :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

MsSofieG
1

Lycka till med din älskade kanin! 🌺

LoveGiza
0

#17 Jätte bra skrivet, jag ska absolut köpa lite imorgon som han borde äta (han älskar mat när han är frisk) Tack så mycket för tipsen :)

#18 Tack! jag hoppas det går bra… det måste gå helt enkelt

Smultrondraken70
0

Hej, hur går det med din kanin?

LoveGiza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han fick antibiotika och kortison i fredags igen då han svarade på första dosen. Så det går åt rätt håll :) han har börjat äta igen men är fortfarande väldigt smal. Jag tog kort på han i onsdags då när jag trodde han skulle somna in. Bilden är väldigt dålig kvalite då det vr mörkt.. Men ni ser ungefär hur smal han är, man ser tydligt ryggrad

[Melbun]
0

Rätta mig om jag har fel men kortison ska väl inte ges till kaniner? min fick det som felbehandling av en veterinär då han åt dåligt. Blev riktigt dålig och fick ta leverbiopsi och hela besöket gick på 8000kr

LoveGiza
0

Inte i tablettform då dom ska äta sin nattavföring men i spruta. Dock kan kortison dölja njur och leverproblem men det märker vi när det går ur. Är det en infektion då kommer han fortsätta bli bättre även när det gått ur. Lite svårt att förklara

[Melbun]
0

Tur! Visste att det var dåligt men inte i vilken "form/dos". Min veterinär gjorde tokfel så blev lite orolig när jag läste din kommentar :) hoppas allt löser sig!

LoveGiza
0

Aha jo men det ska vara rätt behandling :) Tack så mycket det hoppas jag med :)

Smultrondraken70
0

Vad skönt att höra att det går åt rätt håll!

LoveGiza
0

Ja det är super skönt, nu kan man andas ut lite. Alla tips? jag fått har hjälpt :)