Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2765 ggr
hectorhulda
0

Går inte att lyfta upp, hjälp!

Hej,

Jag skaffade mina första kaniner i september. Båda två är dvärgkaniner.  Den ena köpte jag av en uppfödare och den andra från ett kaninstall för övergivna/vanskötta kaniner. Jag har fämst problem med hanen som jag hämtade från kaninstallet. Han var äldre än vad de trodde eftersom jag han visade sig vara könsmogen redan då och jag kastrerade honom i början av oktober. Han ör blandning av hermelin och ngt annat. Han var rätt skygg i början, men har sakta blivit mera handtam och hoppar upp i knäet och låter sig klappas. Men det går absolut inte att lyfta honom eller hålla honom. DÅ får han total panik och sprattlar, knorrar, biter osv. Jag har tänkt att han blir väl lugnare med tiden och har undvikit att lyfta honom i väntan på att han börjar lita på mig. Till saken hör att de är utomhuskaniner, har ett Hage med tak så att de får springa in och ut som de vill förutom på nätterna. Jag umgås med de ca 1-2 timmar om dagen i omgångar. I början hade de inte möjlighet att springa in och ut utan släpptes bara ut när jag var i hagen med dem. Nu aktualiseras problemet eftesom jag måste lämna ut de på inaccordering då vi åker bort och jag är orolig hur de ska klara av att hantera honom. Honan jag har tycker inte heller om att bli hållen eller lyft, men hon finner sig i det lättare och sprattlar eller bits inte . Min fråga är då hur jag bör träna in hanen för att tåla att bli lyft och hållen? jag antar att de som lämnade bort honom hanterade inte honom alls och kanske blev han illa behandlad eftersom han är så misstänksam och smått aggressiv. Han har även en konstig vana att villja riva, bita "glida" med framtassar och "baka" på mina kläder när han sitter i mitt knä. Det har jag adrig förstått heller. Jag säger nej om han gör det och det har blivit mindre med det, men jag skulle vilja förstå vad det handlar om.Det var ganska dumt av mig förstås att skaffa en så utmanande kanin som första kanin, har haft marsvin och hundar förr,  kunde inte förstå hur svårt det kan vara att "tämja" en otrygg kanin. Min hona är snäll och pussar på mig hela tiden men jag skulle vilja få även henne att bli tamare och van att bli lyft och ha sele på sig. Har ni goda råd? Jag har läst  på flera ställen men hittar inga svar på mina problem….tacksam för råd!

Kaninernasbästa
1

Har haft samma problem. Men om du har något som han tycker om väldigt mycket till exempel en morot eller en gurka, något han älskar! Ha det i handen och låt honom undersöka saken själv. Äter han så är det väldigt bra. Han ska förknippa dig med något positivt. Sitt i hagen och låt honom hoppa upp på dig och du sitter stilla. Efter ett tag så kan han börja känna sig trygg och kanske gå t.om. Gå lyfta upp, men stressa inte upp honom, du är hans flock som han ska vara trygg med :) lycka till

hectorhulda
0

Tack för ditt svar. Jag har hållit på med just detta i 4 månader, han sitter i knäet och äter, men jag kommer inte längre, så fort jag försöker hålla lite mera i honom hoppar han ned. Lyckades du med din kanin?

HopeForTheo
0

Hur fungerar de när han väl är uppe i famnen? Har en kanin här hemma som verkligen avskyr att bli lyft, men när hon väl är uppe så är det absolut inga problem alls, hon är också en omhändertagen kanin så misstänker att det kan ha något med barn som lyft fel och gjort så hon fått ont. Själva kör vi på lite hård kärlek här hemma, började för ett par dagar sedan med att inte ge oss, hon skulle upp oavsett hur mycket hon försökte att komma undan. Märker skillnad redan nu, antingen har hon gett upp och insett att hon kommer inte undan, elle så har hon. Insett att det inte var så farligt. Man kan ju inte bara plocka upp henne nu, men det går betydligt fortare! Kanske inte är det bästa sättet, men hon gillar oss fortfarande och blir glad när vi kommer fram till henne. Och självklart belönas hon ordentligt efter att vi lyft upp henne. Och sitter hon bra i famnen så brukar jag gå runt med henne lite, så hon kanske inser att det inte är så farligt

hectorhulda
0

Honan lugnar ned sig efter en stund, men vill bort så fort jag inte har godsaker kvar i handen,. Hanen kämpar hårt med att komma bort och knorrar. Men jag funderar också på att det är kanske dags för hårdare kärlek nu efter flera månaders "trygghetsarbete". Men jag har märkt att efter  de gånger som jag har provat med att ta upp dem blir de lite skyggare igen och vill inte rtiktigt hoppa upp i knäet utan försöker sno godsaekerna från min hand och sticka iväg och äta de någon annanstans.

HopeForTheo
0

Kaske funkar om man inte ger godis, utan måste lyfta kaninen till en speciell plats så att han kan få godiset där? Glömde skriva att hon får heller inte hoppa ut genom de vanliga luckan längre, vi måste först lyfta ut henne och sedan öppnar vi hennes "in och ut" lucka i buren så hon kan hoppa in och ut som hon vill. Hon är innekanin förresten. Man kanske kan fixa en liten inhägnad och ha en massa gott där, men för att han ska komma dit måste han lyftas dit, då kommer ju det tillslut tolkas som något positivt. Lyftas=komma till det bra stället

taylor__lambert
0

Vad gör han när du bara sätter dit handen vid sidan om honom?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

crystalguurl
0

När jag lärade mina två kaniner var dom oxå välldigt rädda av sig och sprattlade som galningar. Men jag gjorde det den hårda vägen, höll fast försiktigt så dom inte kunde komma undan och när dom slutat sprattla släppte jag ner dom mot marken och lät dom gå :) Kom dom loss nappade jag åt mig ninisen direkt och lät den sedan gå när den inte sprattlade. Jag kan nu lyfta dom utan sprattel och dom är stilla i famnen, dom tycker fortfarande det är lite läskigt men jag lyfter endast upp dom vid kloklippning :)

Kaninernasbästa
0

#2 jo jag lyckades, nu har jag en liten tjej som inte vill plockas upp men i famnen är hon jättemysig. Men testa sitta helt blixtstilla en stund, kaninen blir nyfiken och kanske en bit upp, bröst/maghöjd har du lite gott så han måste komma lite närmare. Ge kaninen lite tid på sig så sitt helt stilla, det funkar på lilltjejen. Lycka till

[Melbun]
0

Min kanin var lite knepig och sprattlade/sparkade tills man tappade henne. Började helt enkelt med att alltid låta henne komma till mig (för godis och kel) utan att plocka upp henne. Sen efter ett tag när man klappat henne en stund stoppar man försiktigt en hand under bröstet och ett under rumpan. De ska liksom inte veta att du har tänkt plocka upp dem. Lyfter med kaninens ansikte mot min kropp istället för ifrån mig. Det blir lite svårare för dem att paddla och sprattla då. Tror det fungerar lite olika vilken kanin som föredrar vilken metod. Jag har då börjat med att bara lyfta henne och sätta ner henne direkt så att hon inte ska hinna börja sprattla. Sedan har hon alltid fått godis när hon gjort rätt, har hon sprattlat har jag väntat och satt ner henne direkt när hon slutat. Hon lärde sig väldigt fort att hon fick godis och  då blev det inte lika hemskt att bli upplockad. :) Sen när jag ska bära henne har jag henne mot min kropp med en hand över ryggen för att hon ska känna sig trygg. Släpper man lite för mycket då sparkar hon och sticker :) Dock hanterar jag inte mina kaniner mer än nödvändigt, man vill ju kunna flytta på dem samt klippa klor och liknande. Min ena kanin är en riktig snällis men tycker inte om att sitta i knät och bli klappad utan han myser hellre på golvet så det får man helt enkelt bara acceptera ibland.

Svartsynt
0

Jag har precis samma problem med min kille! Jag har haft honom i två månader nu och från början var han så skygg att han sprang undan så fort man närmade sig honom. Med mycket träning och godis har han blivit enormt mycket bättre och nu sitter han gärna i mitt knä, äter ur handen och jag får klappa honom, men så fort jag ska lyfta upp honom blir han helt tokig och sprattlar, knorrar, biter och vrider sig så att det är jättesvårt att behålla greppet om honom. Jag vet inte hur jag ska få honom att acceptera att bli lyft eftersom han får total panik när man försöker. Och precis som du säger blir han skyggare efter att jag har försökt och vill inte riktigt komma nära mig. Så jag skulle också vilja ha hjälp med det här problemet… 😕

Smultrondraken70
0

Vissa kaniner gillar helt enkelt inte att man lyfter dom.  Alla är individer. Våra två kaniner är helt olika. Vi har valt att respektera att honan hatar att bli upplyft, och vi lyfter henne bara när vi absolut måste.  Hanen däremot är inga problem att lyfta. Man kan säkert "vänja kaninen" vid att bli upplyft om man har behov av att lyfta den. Jag vill dock inte tvinga kaninen till lyft bara för min egen skull (ja det är mysigt att ha dom i famnen, det tycker jag också). Tillfällen när man måste lyfta är en annan sak, och då är det bara att lyfta och se till att man gör det på rätt sätt.

hectorhulda
0

Tack för att alla goda råd. Känns iaf trösterik att höra att jag inte är ensam med problemet. Ska prova och se om något av sätten fungerar eftersom jag önskar att det skulle vara lite enklare de gångerna då jag faktiskt måste lyfta honom. Jag skulle ju gärna vilja få på sele också och gå med dem men nu är det uteslutet med båda…