Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 5983 ggr
crystalguurl
5

Hjälp! Blod i urin?

Hej! Imorse när jag gick ut till mina kaniner hitta jag två små röda fläckar i toan, jag blev välldigt orolig och stog och stirra och fick smått panik. När jag kom hem från skolan hittade jag två till små fläckar (dom har en liten kartong skiva i toan nu så jag kan se enklare) som var röda, men när man smetade ut det blev det den normala gul/orangea färgen. Jag är väldigt orolig, mistänker att nån av mina ninisar (har 2) kan ha njursten. Min hane kissade imorse och det blev en normal skvätt som var som vatten, gul färgad. När min hona kissade blev det mer en gul lite tjockare massa. Om man nu skulle behöva åka till vetrinären så är ju dom här utekaniner och kan inte tas in i värmen. Och hur i helsicke skulle dom kunna kolla då? Snälla hjälp mig, jag är jätte orolig för mina ninisar! :'(

crystalguurl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut :(

nickiee
1

ring veterinär den vet bäst

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

farvendal
1

Vad har kaninen fått att äta de senaste 1-2 dygnen? Viss föda gör urinen orange.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

grumpy19
0

Som #3 skriver så kan viss föda (som morot och maskrosor) färga urinen orange/röd. Men för att vara på den säkra sidan kan du kontakta veterinär.

Medarbetare på vegan ifokus.

crystalguurl
1

#3 #4 Dom fick morot i fredags.

crystalguurl
1

Fast det är ju ändo ett tag sen ): DEssutom vet jag inte om jag kan lita på vetrinären här. Örebro Djursjukhus, vet ni om jag kan lita på dom?

grumpy19
3

#5 & 6 Ja, om du inte kan komma på något som du gett de 2 senaste dagarna som kan ha färgat urinen röd, så bör du kontakta veterinär. Det är också misstänksamt om bara en av kaninerna kissar rött (om du ger båda samma foder). 

Jag vet inte om du ens behöver ta med kaninerna till veterinären eftersom det bara behövs ett urinprov (som sedan undersöks). 
Men om kaninerna skulle behöva åka med så behöver du inte oroa dig över att de kommer vistas inne en kort stund. Det klarar dem. Man ska inte låta bli att åka till veterinären av den anledningen. 

Jag förmodar att Örebro Djursjukhus är som vilket djursjukhus som helst. Så ja, de går att lita på.

Medarbetare på vegan ifokus.

Marsvinsmamman
1

Steg ett är att ta reda på vem av de två det är som blöder. Blödningen kan komma från grus eller sten i urinvägarna, Urinvägsinfektion eller blödning från livmodern. Du får nog förbereda dig på att du behöver åka in med kaninen. En seriös veterinär känner igenom kaninen, kollar efter bakterier i urinen samt röntgar för att se grus/stenar eller förändringar på livmodern.

Jag tycker du ska boka tid omgående. I de allra flesta fall är det behandlingsbart och ju tidigare man startar desto bättre är det.

Peak303
3

Tycker att det ser alldeles för rinnigt ut för att vara rent blod. 
Ren blod som kommer ur könet är tjockare och lite mer "markant" rött. Har själv haft en hona som hade livmodercancer där det bara rann blod ur könet på henne. Och då var det riktigt tjockt och inte så rinnigt som det ser ut på bilden.

Men är du orolig ska du självklart åka in med kaninen. Men all röd mat/frukt/grönsaker en kanin äter kan färga kisset rött.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Smultrondraken70
1

Det liknar färgen som vår hona kissar ibland, har själv inte tolkat det som blod. Har tänkt att det beror på en del växter i höet, är en del blommor i det, torkade blad etc. Vår hona är kastrerad förövrigt. Kolla med veterinären, men oroa dig inte för mycket.

iWontBite
0

Tycker inte det ser ut som blod, blod är tjockt och går klart och tydligt att urskilja från urin, det blandar sig inte heller så enkelt. Till exempel suger inte spånet upp blod speciellt effektivt.
Men veterinärer brukar alltid ha så att man kan ringa till dem och fråga! Du kan ju ringa och höra vad det tror. Då kan du få lite grepp om hur mycket de kan också, många veterinärer är smärtsamt dåliga på kaniner…

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

crystalguurl
2

Tack för all hjälp, ska nog åka in till vetrinären! Jag tror nog det är min hona, åh lilla Chima får inte vara sjuk ): Hon kissar ju tjockare så jag tror nog det är hon. Hon beter sig lite annorlunda också. Hennes burkompis Simbah (hane, kastrerad) försöker nån gång ibland para sig med henne, Chima brukar då springa iväg och bli jagad av han. Men nu satt hon bara stilla när han försökte.. Men när jag släppte ut dom i hagen så hoppade båda ut o skutta, så pigg är hon. Tycker ni jag ska åka in med båda eller bara med Chima? Och efter så är dom ju varma, och kmr väll tappa vinterpälsen? Ska dom fortsätta bo ute då (såklart proppar jag fullt med halm) ? Kan ni snälla hjälpa mig med mina sista frågor? Tack för all hjälp

[anonymie12]
1

Ta båda ;) för att vara på den säkra sidan.

Smultrondraken70
1

Lycka till och berätta gärna hur det gick!

SofieShe
1

Fick också panik när min 3 månader gammal kaninunge kissade orange/ljusrött. Men kaniner kan utsöndra ett rött färgämne som kallas porfyrin. Och det gick över efter ca 3 dagar. Hon bor inne så jag märkte att hon inte var hängig eller hade några symptom, och att hon åt och drack som hon skulle.

crystalguurl
1

#15 mina kaniner äter både normalt, dricker och bajsar fina pluppar. Men det var Chimas kiss som var lite tjockare ):

Ska nog boka en tid till helgen eller Torsdag.

Peak303
0

#16: tips? är att boka till en vardag, brukar vara as dyrt att åka in på helger!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt