Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 646 ggr
missan´s
0

Dvv/Lejonh +Lejonh = Dvv med uppåtöron?

Hej!
Fick en liten fundering nu som jag bara inte kan förstå hur det ligger till.

I somras så fick mina kusiners kanin en kull. Pappan var blandning mellan Dvärgvädur/Lejonhuvad och mamman bara lejonhuvad, båda hade man och mamman hade även lite längre hår över kroppen. Tillsammans fick dom tre ungar, de två första var långhåriga som föräldrarna, men den tredje ungen var normalpälsad och hade ett öra upp och ett ner…?

Vad ska man kalla att det är för ras? Bara "blandras" eller? Och hur kan det ha blivit så när ungarna bara hade typ högst 25% dvärgvädur i sig?

Någon som har någon teori eller svar? 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Vovisch nr2
1

Blandras mellan Lejonhuvad Kanin och Dvärgvädur!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

missan´s
0

1 # Okej, kunde gissa det men ville bara försäkra mig om det var så eller inte. När jag tänker efter så är det ganska så självklart. 🤪

Fridaaaa
0

Korsning. Lejonhuvad kanin/dvv 🙂 Och man kan inte räkna så i procent heller.
Lejonhuvad/dvv korsning med lejonhuvad blir inte automatiskt 75% lejonhuvad och 25% dvv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

missan´s
0

#3 Du har rätt. Tänker annorlunda beroende på vad jag har hållt på med innan. Inte alltid när jag skriver inlägg eller kommentarer som jag tänker efter. Får försöka bearbeta mina texter lite i fortsättningen… 😂Tack så mycket. 🙂

goldcool
0

…nu har jag inte läst på om alla pälsslagen föräldrarna som TS skrev 😃men iaf:

- bara som exempel en lejonhuvad dvärgvädurs-pappa med enkel-man och en lejonhuvad dvärgvädurs-mamma med enkel-man får päls-genbeteckningen Mm + Mm = kan alltså bli vissa ungar som får mm = normalpälsad dvärgvädur. Inte så krångligt när man läst på om det.🙂

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Peak303
0

Statistiskt sätt så efter två st Mm så blir det 50% med Mm, 25% MM och 25% mm. Men dem är ju fortfarande korsningar mellan samma raser. :)

Eftersom mangenen är "Mm(enkelman)/MM(dubbelmanad)" också så är det ju en dominant gen. Och kräver därför att minst ena föräldern är minst Mm för att de ska kunna bli man. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt