Kaninens bandmask
Någon som har erfarenhet av denna långa otäcking? Efter att vår hona gått ute hela sommaren så började vi hitta masksegment i bajset:( Skickade prov till Vidilab, Kaninens bandmask, blev svaret! Uuaaakkk! Jag blev tvungen att avmaska hos veterinären (Droncit) i injektion* 2, vilket blev en dyr historia. Inget annat medel tog död på eländet. Veterinären ( som är smådjursexpert, på Roslagstull i Sthlm) sa att det var extremt ovanligt med kaninens bandmask på tamdjur. Någon annan som råkat ut för denna äckliga mask?
Putt:) ingen som har erfarenhet av denna parasit?
Jag läser till veterinär och har också förstått det som extremt ovanligt. Otur!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Det är en zoonos vad jag vet. Vet inte om människor kan smittas direkt (tror ej så) men det kan smittas till hund och katt som sedan i sin Tur kan smitta människor. Se till att vara noga med hygien just in case :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack för era svar! Tror hon fick det från vildkaniner då det finns mycket sådana där hon varit ute.
Det är inte en zoonos :) Kanin är huvudvärd och inte mellanvärd som den är för hundens och kattens bandmask
http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Parasitic_diseases/tapeworm_2.htm
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#5 ja det stämmer, det var det veterinären sa, jag var rädd att hon hade dynt i levern och inre organ men hon sa att det inte var så utan att det är en färdig mask i tarmen hon har(hade) eftersom hon är huvudvärk för den masken.
#6 rackarns stavningskontroll, det ska såklart stå " huvudvärd" ( det var bara jag som fick huvudvärk av eländet:(