Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2129 ggr
Smultrondraken70
0

Kaninens bandmask

Någon som har erfarenhet av denna långa otäcking? Efter att vår hona gått ute hela sommaren så började vi hitta masksegment i bajset:( Skickade prov till Vidilab, Kaninens bandmask, blev svaret! Uuaaakkk! Jag blev tvungen att avmaska hos veterinären (Droncit) i injektion* 2, vilket blev en dyr historia. Inget annat medel tog död på eländet. Veterinären ( som är smådjursexpert, på Roslagstull i Sthlm) sa att det var extremt ovanligt med kaninens bandmask på tamdjur. Någon annan som råkat ut för denna äckliga mask?

Smultrondraken70
0

Putt:) ingen som har erfarenhet av denna parasit?

sfut
0

Jag läser till veterinär och har också förstått det som extremt ovanligt. Otur!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

farvendal
0

Det är en zoonos vad jag vet. Vet inte om människor kan smittas direkt (tror ej så) men det kan smittas till hund och katt som sedan i sin Tur kan smitta människor. Se till att vara noga med hygien just in case :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
0

Tack för era svar! Tror hon fick det från vildkaniner då det finns mycket sådana där hon varit ute.

sfut
0

Det är inte en zoonos :) Kanin är huvudvärd och inte mellanvärd som den är för hundens och kattens bandmask

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Parasitic_diseases/tapeworm_2.htm

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Smultrondraken70
0

#5 ja det stämmer, det var det veterinären sa, jag var rädd att hon hade dynt i levern och inre organ men hon sa att det inte var så utan att det är en färdig mask i tarmen hon har(hade) eftersom hon är huvudvärk för den masken.

Smultrondraken70
2

#6 rackarns stavningskontroll, det ska såklart stå " huvudvärd" ( det var bara jag som fick huvudvärk av eländet:(