Nyttigt fett?
Ska börja vänja över mina kaniner från excell till selective till veckan (enklare att få tag på selective här) jag har en hona som behöver lite extra fett nu under vintern, hon är även 8 månader så rätt ung och bejöver lite extra. Det jag undrar över är vad för nyttigt fett jag kan ge? Alltså inte solrosfrön elr liknande som bara bildar fett runt organen, utan nått nyttigt som gör att hon går upp på ett hälsosamt vis 😊
Kaniner ska inte ha extra fett alls. Hö och selective låter bra. Är hon fortfarande tunn så kanske lägg till liite solrosfrön. typ tre-fyra/dag.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Men det är väl fettet som gör att de går upp i vikt om de är smala? Solrosfrön är ju extremt feta, därav min fråga om det finns något annat än just solrosfrön att ge
#2 Nej, för att en kanin ska gå upp i vikt behövs inte mera fett. Det som behövs är att kaninen får i sig mera energi/kalorier än vad den gör av med. Och i kaninens fall är det lämpligast att dessa kalorier kommer från sådana födoämnen som kaninens matsmältning mår bäst av. Om din kanin behöver extra under vintern så kan du öka mängden av den mat hon redan får - i ditt fall selective och hö, om jag förstår saken rätt.
Haha ja sedär! Då har jag lärt mig nått nytt, alltid trott att det är fett (alltså inte djurfett..) som krävs för att få upp dem i vikt, man blir aldrig fullärd ;) tycker redan hon får så mycket mat så tänkte det fanns nått tillskott att ge…men då får jag väl öka ytterligare