Frågor om kaninhållning. :)
Jag har ingen aning om var jag ska lägga tråden, så värd/medhjälpare får gärna flytta om det behövs. :)
Eh, som ni kanske vet så har jag haft tankar på att skaffa kanin tidigare. Men i somras köpte vi en ny bur till råttorna, och så har jag hårdtränat med hunden hela sommaren, så då har jag inte haft tid över till en eventuell kanin.
Men nu har jag börjat prata med mor om kanin igen, hade i våras fått henne att gå med på det, så det ska väl inte bli några problem.
Nu till diverse frågor;
- Kanin och hund?
Hon skäller när hon busar, vaktar eller är väldigt upphetsad (tex om man ska åka bil ^^), men är lärd att man inte skäller i mitt rum. För övrigt ligger hon väl och sover någonstans. Hon bryr sig oftast inte om råttorna när dom är ute, antingen går hon iväg eller så går hon efter och pussar dom.
**- Kanin och råttor?
**Någon som har erfarenhet av den kombinationen? Hade inte tänkt släppa ut dom tillsammans och så, men däremot kan jag inte kasta ut ena djuretslaget när det andra springer runt i mitt rum.
- Bur?
Vi bor ju i lägenhet, så jag kan inte ha kaninen ute, men måste den ha just en bur, eller kan man slänga upp lite kompostgaller eller liknande som en större bur? Vad ska man isf ha som underlag, då golvet lär vara sådär lagom halt för kaninen?
**- Resor?
**På somrarna brukar vi åka upp 1-2 veckor till norrland, och dit är det ca 50 mil. Vi brukar stanna 2-4 gånger på vägen för att låta hunden rasta, och kommer då även kolla till djuren. Hur klarar en kanin den omställningen?
- Musik?
Jag är musiktokig, och om jag inte lyssnar på musik, så skapar jag det själv. Klarar en kanin av musik omkring sig i princip hela tiden? Självklart håller jag ner volymen då jag vet att djur har bättre hörsel än människor..
Mja, det var alla frågor för stunden, tror jag.
Jag kräver inte att någon har svar på allt, men det är ju alltid lättare att ha något "humm" om vad som är bra/mindre bra när det gäller sånt.
Och det var inte meningen att det skulle bli så här långt. 
Hej Tixy! Går det bra med Idelma?
Kanin & hund: Köper du en nyfiken kaninunge och låter de träffas ofta så ska det inte vara nåt problem. Min kanin bryr sig inte om när mina hundar låter/skäller. Däremot skuttar ahn in i buren när kompisens hund skäller, trots att de är kompisar. :) Men som sagt, de vänjer sig vid varandra.
Kanin & råttor: Har absolut ingen aning, men det är nog samma sak där. En liten kaninunge accepterar andra lukter direkt så det ska nog inte bli nåt problem.
Bur: Ja du kan ha en kompostgallerhage istället men då måste du ha ett hus som den kan gömma sig i. :) En matta kan du ha som botten men du får vara beredd på att den kan bli nerkissad innan kaninen blivit rumseren. Men vad har ni för golv? Ja har nån typ av plastgolv som först var lite hal men Hubert lärde sig jättesnabbt att gå på det :)
Resor: Jag åker upp till Kiruna med kaninen då och då, det är 63mil dit och det går jättebra. Inga problem alls. :)
Musik: Jag är inte hundra på det men gissar att det är som med allt annat, en kanin vänjer sig. Men precis som du sa har de väldigt bra hörsel så man får hålla volymen på en ok nivå. Själv har jag igång tv i princip hela tiden på en relativt hög volym och det verkar aldrig ha stört Hubbe iaf. :)
Lycka till! :)
Jodå, det går framåt. :) Tack för snabba och bra svar!
Jag trodde inte alls att kaniner var så anpassningsbara, har fått för mig att dom skulle vara svårare att anpassa till omgivningen. Fast det är väl som allt annat, väldigt individuellt, kan jag tänka mig.
Jadu.. golvet. Plastmatta eller nå sånt, även jag glider ganska lätt, för att inte tala om hunden.
Mattor ska nog inte vara så svårt att ordna nya, då min mormor väver trasmattor (och även jag ibland när vi är där). :) Så att dom blir nerpissade gör inte så mycket.. utom lukten, då. Men då är det ju bara att byta ut. :)
Har pratat lite mer med min mor nu, och bestämt att vi ska gå på husdjursmässan här i Sollentuna i januari och kolla på lite grejer. Tills dess kommer jag väl knarka alla texter jag kan hitta om kaniner. ^^
Javisst kan det ju vara individuellt men jag tror även att många kanske helt enkelt bara tror att kaninen är mycket känsligare än den faktiskt är och behandlar den därefter. Och det är ju inte fel på nåt sätt men enligt mina egna erfarenheter så accepterar iaf en liten kaninunge det mesta, man behöver ju kanske inte direkt bombardera den med allt på en och samma gång men det tillhör ju vanligt vett ;)
Mattor går ju att tvätta också iofs. Själv har jag en hundpläd inne i buren och den har väl fått snurra runt i tvättmaskinen ett par gånger men min kanin lärde sig väldigt snabbt att man kissar på lådan. Hoppas din också gör det :)
Slänger med en bild på hur han bor. jag har både bur & Hage :) Han älskar att hoppa upp på buren och hålla koll på allt som händer ^^ (han är dock sällan instängd där utan mest bara lös i rummet)
Jomen visst, om man mesar med dom tror dom ju att allt är farligt, om man låter dom upptäcka och vara med om saker så blir dom ju modigare. Så är det ju med alla individer. :)
Bra idé med hundpläden där, har ju förra hundens kvar. Idelma har aldrig velat använda den, så jag tror inte hon blir ledsen för det. Man får ju använda det man har. Dock måste jag få den tvättad först.. ^^
Du hade ju fått så fint svar redan :) Men jag ska fylla i lite bara om råttor o kanin. Jag har själv 2 kaniner o 3 råttor. Kaninerna är rädda för råttorna så de går inte nära råttburen. De går absolut inte att låta träffas, råttorna attackerar. Men det här är ju helt individuellt, men att bara ha dom i samma rum gör ingenting.
Sen det där om musiken. Jag har musik på i princip dygnet runt, o det är inga problem alls :)
Ah, då fick jag klarhet i det också, tackar! :D
Dock skulle nog inte Obi, äldsta råttan, göra något. Det enda hon gör är att sitta och pussa på mig eller leta papper (=bomaterial) och släpa in i buren. Dock litar jag inte lika mycket på dom andra två.. Men man ska ju inte riskera tilliten och så i onödan. ^^