Bur utbygge (bild tråd)
Nu när mina kaniner ska flytta ihop i vinterburen så behöver vi utöka den. I denna tråden så ska jag lägga ut bilder på "resans gång". Den kommer bli 3 våningar hög och måtten är. 40cm djup, 60cm bred och 160cm hög Jag tar nog dom flesta bilderna i halvmörker eftersom det är då vi bygger.
Jag vet inte om detta blivit rätt för jag har aldrig lagt upp flera bilder i samma inlägg men ni får ha överseende för det.
Bild 1 är på själva delen pappa har byggt, det är riktigt golv på "taket" och "golvet". Och trä på sidorna, vi ska göra en lucka och sätta dit nät också såklart.
Bild 2 har vi satt upp gamla buren på den nya delen och skruvat fast den.
Bild 3 det är detta nätet vi använder.
Bild 4, så här såg det ut när jag givit dom mat, vi är inte klara på låga vägar och ska såklart bygga rampar mellan våningarna. Just nu kan dom bara vara på första.
Skitsnyggt! Men ingen ramp mellan?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jo såklart jag tror att jag skrev det på bild 4, men jag var säkert otydlig. Tack så mycket iallafall🙂 #2
Ojdå, missade det helt :P
40cm djupt? Är det korrekta mått? Det är inte lagligt.
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus
Tänkte också på det ! #5
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Mitt ögonmått säger ungefär 40 cm så det är nog inte helt fel. Många butiksköpta kaninburar har inte lagliga mått :/
Är buren verkligen 40 X 60 cm? Det kan väl inte stämma? För det första så är det isåfall galet olagligt för en kanin, och för det andra så ser det inte ut som den färdiga buren som ni utgår från endast är 60 cm med tanke på proportionerna gentemot kaninen som sitter i buren.
Vilket fortfarande inte är lagligt TS, oavsett om buren är från butik så är det ditt ansvar som ägare att se till att den följer lagliga mått. 0,7 kvm - med kortaste sida 60 cm- är nya lagliga mått för kaniner över 2 kg.
Den ser ut att bli snygg men du kan inte ha en och absolut inte två kaniner där om måtten är olagliga och det ser absolut inte ut som om två skulle kunna få plats där. Jag har också för mig att varje våning räknas för sig så man kan inte räkna ihop våningarna.
Här står allt du behöver veta TS

Men ge er, hon måste skrivit fel! Det ser ni väl att den är bredare än 60cm! Har en liknande bur och den är 1,2m bred. Ts burbredd bör vara omkring 100-120cm kanske några cm till. Det blir 3 våningar med ramp emellan alltså blir det långt över tillåten boyta.

Gissar på att även djupet på buren är omkring 60cm.
#13 klart jag förstår att hon skrivit fel. Men jag ser att buren INTE är 50-60 cm i djupet oavsett. Jag har en bur som är 60 djup till en 3 kgs kanin. Min kanin ser LITEN ut i den buren.
#13 Det spelar ju dock ingen roll om den antingen på bredden eller höjden är under 50 cm, vilket TS tror.
Jag skrev såklart fel, jag gissade bara och bad nu pappa mäta! 100 bred 180 hög och 60 djup!
#12 Måste påpeka att den nya lagen gäller 15juli 2019 för er som inte vet.
gud vad tråkig denna tråden blev.
uppdaterar bara om att buren är laglig och att mina kaniner mår super bra i den…..
Jättefin! Dom kommer säkert må toppen i den! 🙂
Har du någon bild på den färdigbyggd? 🙂
#21 jag kan ta en bild med blixt ikväll när jag ger dom mat, och ladda upp den från mobilen
Härligt hoppas man får se färdigt resultat nyfiken ser att dina kaniner trivs :)
Wow! Blir verkligen spännande att se hur buren blir sen. 😉
Vänliga hälsningar Ellen 

#25 Åh så fint det blev! ❤️
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#25 Så snygg den blev. =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Jättefin! Smart med tre våningar, dvs att utnyttja höjden! Mina kaniner skulle älska ramperna att springa upp o ner för!
Åh va fin den blev! 😍🙂
Fin den blev TS papaya skulle springa och skutta som en galning upp och ner :) då hon är ramp älskare. Trivs dina kaniner bra i utbyggnaden ?:)
tack så mycket, mina kaniner älskar också att springa upp och ner för ramperna. Brukargömma pellets i halmen och i/på/under grejer så dom har någonting att göra under natten. En av kaninerna tar det lugnt uppför/nerför ramperna medans Madicken springer så det knakar i buren…😍