Sjuk eller ihjälskrämd?
Hej. Vi hittade nyss en av våra kaniner död i buren.. Han hade blod runt munnen men inga andra skador. Vi har inte märkt något som skulle tyda på att han var sjuk. Kan han ha blivit ihjäl-skrämd? Eller har vi på nåt sätt missat att han mått dåligt?
Tror inte att han dog av åldern. Vi antar att han var ca 5 år gammal, men det är inte säkert. Vi har haft kaninerna i snart 4 år och vi är inte helt säkra på hur gamla dom var när vi övertog dom, men gissar på ett år ungefär.
Och nu sitter ju hans fina syster själv kvar.. kommer hon att klara sig ensam eller vad ska vi göra? :/ Vi är ju oroliga att även hon är sjuk om det var därför brorsan dog, så det måste vi ju kolla upp.
If you are going through hell, keep going!
Jag hittade min kanin på ett liknande sätt, det visade sig att han fått en hjärnskada pga av att han hoppat upp med väldig kraft i burtaket - troligen pga att han blivit skrämd eller fått ett energi-ryck.
Kan inte svara för din kanin, men det du beskrivit är väldigt likt det som var med den jag hade.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Kaniner är ju flyktdjur så dem döljer att de är sjuka. Din kanin kan ju ha varit sjuk utan att visa det, inte ovanligt att det inte märks förrän det är för sent… :( Du får läsa av systern och se hur hon reagerar. Märker du att hon blir deppig, slutar äta eller nåt annat, tycker jag att du bör skaffa henne en ny kompis.
först såg det ut som att hon letade efter honom, kikade ner i hålet, in i huset och liksom lyssnade efter honom. Men nu sitter hon bara där :( stackars liten.. dom har ju levt tillsammans hela livet. Det finns en kanin som skulle kunna flytta hit, men det är ju inte säkert att dom funkar tillsammans ändå. Vi ska avvakta lite och se hur hon mår.. men det är så konstigt, han var ju så pigg och skuttade runt som vanligt igår kväll, usch <3
Hedda slutade käka hö så de blev lite allvarligt men ganska snabbt hittade vi kusinens kanin till salu, vänner är de inte riktigt men de ser varann. Nu äter hon som om hon aldrig sett hö förut :) lycka till
Ätit råttgift? Hjärnblödning?
#4 Från första början bodde hon med flera honor och blev då mobbad, sen fick hon bo med bara sin bror och dom har trivts ihop, därför övertog vi dom tillsammans. Vi vill inte att något sånt ska behöva hända igen nu när Fluffis har lämnat oss. Men vi har hittat en kastrerad hane som säljs tillsammans med en kaninflicka som är väldigt lik Nellie till sättet, så vi hoppas att det ska fungera utan elakheter.
#5 Jag tror inte på råttgift, ingen kunde ha lagt det i hagen utan att nån märkt det. Hjärnblödning är tydligen väldigt ovanligt för kaniner, men det kan ju vara det.
Det var lite lite blod som antingen runnit från nosen eller munnen. Kanske båda, det är svårt att säga. Han såg lite ruffsig ut i pälsen också och låg i buren utanför det lilla huset som att han precis hoppat in. Vi tror att han blivit skrämd, hoppas nästan det så att han inte var sjuk stackarn :(
Han kanske blev rädd så han sprang in i huset, slog i nosen eller munnen och började blöda? Stackars liten 😕 Beklagar förresten, måste vara svårt ❤️