Vilket toaströ är bäst?
Vad har ni för strö i kaninens toalett? Vilket är bäst på att suga upp kiss och ta bort lukt? Ekonomiskt? Minst dammigt?
http://animail.se/carefresh-natural-14-l.html
http://animail.se/peewee-14liter.html
http://animail.se/toa-latt-55l-1736.html (har själv detta, tycker det funkar bra dock kan själva ströet lukta lite när man precis bytt)
Andra tips??

Nu finns det nog inte torvbalar i kaninstorlek men vill du ha det som luktar minst och suger upp mest så är det torv du ska ha. Blir kaninen smutsig i pälsen kan du lägga annat strö längst upp. Har haft torv till min katt. Funkade bra.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Låter bra, dock har jag kaninen i lägenhet så då kanske det inte passar lika bra?
Remiss från Granngården finns som alternativ till Toa-Lätt.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Torv är dammigt som satan och ALLT får liksom en "torvhinna" på sig som är riktigt sunkig. Luktar dessutom mögel och är allmänt otrevligt. Vill inte veta hur det skulle te sig med torv i en lägenhet. I mina ögon går torv fetbort.
Spån dammar lite, flyger och far dock när kaninen tar sig en glädjeskutts-svängom i buren, ljust och fräscht. Jag tycker det luktar himla gott (trä) när det är nystädat.
Easy-strö är en halmprodukt som dammar lite, särskilt när man fyller på nytt, är mjukt och behagligt för kaninen att gå på, luktar lite halvsunkigt, men suger upp kiss och sånt lika bra som spån.
Hampaströ är luktfritt, HELT dammfritt, lite hårt att gå på, har halvdan (enligt mig) uppsugningsförmåga och är svårt att få tag i, i alla fall i större partier som krävs när man som jag har en del kaniner. Dock relativt dyrt.
Summa summarum, hade jag haft en-två kaniner hade jag kanske övervägt hampaströ, men jag är en sann spånälskare. Hade Easy-strö när jag hade rexar med otroligt tryckkänsliga tassar, men nu kör jag bara på spån. Tycker det är överlägset allt annat strömedel, både vad gäller pris, tillgänglighet och kvalitet.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag använder alspån det är små trä bitar som funkar perfekt! Dock rätt dyrt men det är de värt!
#4 När jag använda hampaströ dammade det såå mycket när jag öppnade påsen och när jag fyllde buren o lådorna o sånt. Vill inte ha hampaströ igen :/
Torv har jag hört kan lätt mögla, så det måste man hålla koll på.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Hammpaströ lät dammigt, alspån lätt ok men suger det upp bra då?, remiss verkade bra… Hur luktar det? Easyströ hur är det i konsistensen? Mer som vanligt spån? Hittills gillar jag toalättströ men finns det ngn bättre så byter jag.

Torv kan damma en del men som som sagt, lägger man lite annat strö ovanpå så märks det inte. Såvida inte kaninen gräver i det men det brukar dom väl inte göra eller?
Skynda långsamt så går det fortare.
Toa-Lätt papperspellets skräpar inte ner och fastnar inte i kaninens päls.
Jag köper värmepellets på Granngården, exakt samma som din länk 2 men bra mycket billigare. Tar bort lukten helt och suger upp jätte bra :)
Hampaströ i buren. Positivt: Flyger inte omkring lika mycket som spån gör. Med andra ord slipper jag ha strö i hela lägenheten. Nackdel: Inte så sviktande och dålig uppsugningsförmåga. Går kaninen inte på låda hade jag valt något annat. Jag föredrar dock att ha halm+spån som strö men har tyvärr inte möjlighet att ha det för tillfället.
I lådan har jag stallströ (träpellets). Jättebra uppsugningsförmåga, luktfritt och billigt.
Både hampa- och stallströ köper jag på Granngården.
#11 och #12 är värmepellets och träpellets/stallströ samma sak? Tror ni det är bättre än toalett papperspellets ?
#13 ja värmepellets är bättre än pappers pellets tycker jag. Pappers pellets ger lite unken lukt då de kissar på det + att värmepellets suger väldigt bra.
Har hittills använt toalätt i toalådan, tycker det funkar bra, har innekanin. Lite dyrt. Gillar spån (luktar gott:) men höll på att bli knäpp av att ha spån överallt… Värmepellets/stallströ det blir inte hårt för tassarna?
#4 Det var nog ett riktigt dåligt parti torv du fått tag på , för jag känner inte alls igen din beskrivning. Använder torvströ till mina kaniner, och har aldrig kännt mögellukt från torven, tror knappast det är "normalt" att torven luktar mögel. Det dammar lite, men inte mycket. Vad var det för sort på torven du använde? Jag vet att i stallet hade de fått torv i en helblå förpackning (minns inte märket), och den torven luktade mögel och dammade något förfärligt. Helt olik den jag använder och den de brukade använda, den torven fick kasseras, för den var riktigt äcklig.
Är extremt nöjd med torv, skulle aldrig byta till något annat! Bra uppsugningsförmåga och det luktar inte. Använder denna http://rsmustang.se/?page_id=90
Inne skulle jag däremot inte ha torv, pga att den kan damma lite. Jag hade toa-lätt till mina kaniner när de bodde inne, och det var jag nöjd med!
# 15 Jag har bara värmepellets i toaletterna, sen spån eller halm beroende på vilken kanin. Mina kissar bara i toaletterna 🙂Skulle inte ha värmepellets i hela buren då blir det för hårt.
Torv luktar ju gott! Skog typ! Helt klart mitt förstahandsval till utekanin. Inomhus är det lite väl skitigt tyvärr. Jag byter fram och tillbaka och har inte hittat något jag är riktigt nöjd med men carefresh natural, toa-lätt (och remiss) och four friends smådjursströ är det jag trivs bäst med :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Toa-Lätt tycker jag är bäst! På 2:a plats kommer spån :)
Hampa/Lättströ är överlägset bara man får tag i bra kvalité. De två senaste påsarna jag köpt har varit halvkassa då de snabbt börjar lukta surt samt inte suger upp så bra. Men hampa av bra kvalité luktar inte mycket alls. Relativt dammfritt är det också, ena marsvinet fick enorma astmaattacker när jag hade spån men nu med hampa/lättströ mår hon fint.
Någon skrev att det är dyrt? Jag tycker det är billigt, 149 kr för en stor bal.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se