Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 1504 ggr
missan´s
7

Äkta päls i djuraffär

Grizzly Zoo, en djuraffär ganska nära mig har jag sett en sak på som gjorde mig ganska så besviken. Bland hundleksakerna hänger det en tygleksak med päls på. Har länge trott att det varit äkta päls, och när jag tittar på "innehållsförteckningen" står det att det är päls från kaniner (kom inte ihåg hur mycket procent det var). Jag blir ganska arg och ledsen för jag tyckte om Grizzly zoo då dom inte har djur i affären där (vilket jag tycker är fel), men att dom säljer äkta päls… Och från Kina…

Jag tycker att man i djuraffärer borde värna om djuren. Vad tycker/tror ni? Nästa gång jag är där ska jag se till att prata med dom och fråga. Hoppas verkligen att dom slutar sälja pälsprodukter!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Vovisch nr2
2

Kan bara hålla med dig!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

molam
7

Är du säker på att det var en vanlig leksak då? Så det inte var för "Lure Coursing" som vint hundar tränar? för om det var till "Lure Coursing" så är det lättare för en hund att börja Jaga nått som Luktar hare/kanin än att jaga efter nått som inget alls luktar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Sockertoppens_kaniner]
4

Håller med dig TS. Tycker ändå att det är fel att föda upp och plåga djur för deras päls! #2

tlover
14

#3 Fast djuren kan ju vara uppfödd för kött och nån tagit vara på pälsen.

Kanin till skillnad från tex mink äter man ju köttet av också, själv tycker jag att man ska promota kaninskinn istället där man behöver skinn istället för att använda skinn av tex mink där kroppen bara eldas upp.

l'm back

VildaVittra
12

"Hoppas verkligen att dom slutar sälja pälsprodukter!"

Ska dom sluta sälja torkade larver, hundmat, kattmat, pinkisar osv också? Om de nu ska värna om djurs livslängd?

Själv tycker jag att de borde värna om miljön för allas skull, djur som människa, och sluta sälja alla dessa oljebiprodukter som många djurtillbehör är tillverkade av. 

Men visst, vi borde inte köpa in djurbaserade produkter från Kina, på den punkten håller jag med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isak22
0

#4 ta skrev att det var från Kina

Isak22
0

TS menade jag

tlover
4

#6 Fast TS verkar tycka att alla pälsprodukter är fel

"Hoppas verkligen att dom slutar sälja pälsprodukter!"

l'm back

Surpan
5

Jag håller med några va de som skrivit tidare. Ibland så behövs päls, och då är ju kaninkött kanon eftersm man också äter köttet. Och eftersom man äter kanin kan man lite gärna ta till vara på pälsen.

Att importera sånt från Kina är dock såklart helt fel, men i själva pälsfrågan så ser jag inget fel på det. 

Att ta päls från ett djur är inte samma sak som att plåga dom.

/Surpan

Cochon
3

#9 "Att ta päls från ett djur är inte samma sak som att plåga dom." Bra sagt! :-) #0 Kaninskinn ska man inte klanka ner på. Kaninerna slaktas även om, så att ta till vara på pälsen är positivt. Men att det är från Kina kan jag verkligen hålla med om det känns inte bra, kineserna är knappast kända för sin goda djurhållning…..

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

farvendal
2

ser inget problem i att som butik sälja päls. men från kina däremot… är kanske inte det lämpligaste.  man minns ju angorahysterin för ett par år sedan.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mickis1994
1

Själv har jag inte problem med päls, skinn mm. Däremot ser jag till att det är producerat inom EU, annars får det va.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Sockertoppens_kaniner]
2

När djur föds upp endast för deras päls/skinn och köttet inte tas tillvara på, kan jag inte förstå hur man vill stötta den industrin. Jag tycker att man ska ta tillvara på pälsen/skinnet vid slakt, såklart. Men vet vi om pälsen i djuraffären, som TS pratar om, har tagits tillvara på efter slakt? Den kan ju lika gärna komma från en fruktansvärd pälsfarm i Kina, istället från ett slakteri. Slakterierna är väl inte heller de bästa i för sig… Om djur ska födas upp (oavsett syfte), ska dem behandlas med respekt och få utlopp för sina naturliga beteenden. Vilket dem ofta inte får på många pälsfarmar/uppfödningar.

VildaVittra
7

#13 Om det är nått jag vet om Kina, så är det att de tar tillvara på varenda gnutta av djuren (till skillnad från här i väst), så den delen behöver du inte oroa dig över. Det är deras hållning och slakt som i regel är vidrig. 

Jag kan se en framtid för minkpäls för de som verkligen behöver det. Exempelvis vantar i polara områden eller till oss slädhundsförare (händerna är den delen man fryser mest om i den sporten), eller västar/jackor för reumatiker då den pälsen har helt fantastiska egenskaper, men inte för gemene man, speciellt inte i mildare klimat. För övriga finns det fantastisk päls från exempelvis får och kaniner. 

Vill man göra något för djuren, så mejla IKEA och fråga varför de köper in fårskinn från Kina, när fårbönderna i Sverige får kassera sina skinn då ingen köper dom (snålsvensson köper ju hellre ett billigt skinn från IKEA). Om IKEA istället köpte upp de svenska skinnen, skulle de kunna förhandla fram ett bättre pris på skinnberedningen, än vad en ensam bonde kan göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Facie
1

En sak hade varit om kaninpälsen var svensk eftersom många föder upp kaniner för slakt och ger de ett mycket bra och värdigt liv. Då tycker jag egentligen att de är bra att även pälsen tas tillvara på. Även fast jag aldrig i mitt liv hade gjort det själv så har jag lärt mig att acceptera det.

Däremot att de kommer från Kina, vill inte veta vad de kaninerna fått vara med om… :((

Pretty wise //

[Zachapacka]
0

Någon som har en länk till hundleksaken eller en bild på den? (Bara nyfiken).

Jag vill också säga att jag bara tycker att det är bra att ta vara på kaninskinnet ifall man slaktar de för köttets skull. 

Men att köpa skinn från Kina är ju inte det mest etiska man kan göra…

tlover
0

#15 #16 Problemet är väl att få svenssons skulle betala det svenska skinn är värt (därför köps dom in från Kina istället).

l'm back

[hattifnatten]
0

#5  Är inte pinkisar typ samma som larver?

khaleesi
0

#18 nej, pinkisar är mus och råttbebisar.

[hattifnatten]
0

#19   Blandade ihop med "pinkies", sorry!  http://metmask.com/produkter/levande-beten/pinkies/

Är pinkisar levande när de säljs?

Tanjis
0

Sånna leksaker används mycket om man ska lära upp vissa hundsporte, det är nog arorefterfråganpö på sånna leksaker och zoom vill ju möta sina kunders behov så gott det går

khaleesi
0

#20 det kan jag faktiskt inte svara på för jag vet inte. Men jag tror inte att dom är det. :)

[RC1393]
0

#20 Nej, de är frysta, eftersom levande däggdjur inte får ges som föda. Butikerna slipper dessutom att genom sälja fryst stå för att sköta om foderdjuren fram tills de säljs.

[hattifnatten]
0

#23  Ok, tänkte väl det!

sfut
0

Tja, djuraffären i Jokkmokk har uppstoppade djur i skyltfönstret ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se