Bitande kanin, vad göra.
Hejsanhoppsan
Jag skulle vilja rådfråga er om min kaninhane som jag tycker beter sig konstigt. Det är en innekanin.
Jag kan börja med att berätta att han är jättesnäll 98% av tiden. Han är lätt att lyfta och bära, han kommer ofta hoppandes när jag ropar hans namn, han älskar när man pysslar om honom, han kurar ihop intill mig i tv-soffan.
MEN, sen så när jag SLUTAR pyssla om honom, när jag drar tillbaka min hand så följer han efter snabbt med huvudet och biter till i min hand. Jag kan inte kalla det att nafsa bara för det har börjat blöda flera gånger. Ibland blir det "bara" ett märke i huden fast utan blod men det gör ont.
Det här sker nästan alltid när jag pysslat om honom. Så länge jag fortsätter att smeka honom på kinden, ryggen, öronen så verkar han njuta. Men så fort jag slutar så attackerar han handen och verkar bli arg.
Om han vill visa att han vill bli mer ompysslad så skulle han väl bara puffa till mig lätt med nosen och inte bita!
Jag får alltid tänka på när jag pysslat om honom att jag snabbt som tusan måste dra bort handen så han inte hinner att bita.
Min förra kanin var inte alls så här. Han kunde puffa lite lätt med nosen för att visa att han ville ha mer kel och ompyssling.
Min nuvarande kanin är en dvärgkanin som är 3 år gammal, han är kastrerad sedan han var ca 10 månader gammal. Dessa "bitproblem" fanns inte innan kastreringen, de har vuxit fram efter. Sista året har varit värst.
Det känns inte så kul när jag har besök. Då vill dom klappa kaninen, och kaninen är inte alls rädd, han hoppar spontant fram till nya människor och vill bli ompysslad. Men jag vågar inte låta dom göra det ifall han biter dom när dom slutar pyssla om.
Har ni varit med om nåt liknande?
Nu har jag ingen erfarenhet själv av det här beteendet men har du testat att erbjuda honom något att tugga på innan du drar bort handen du klappar med? Fungerar det för att distrahera honom så kan det vara ett sätt att bryta hans beteende. Ge honom en grönsaksbit eller något annat gott och medan han tuggar så drar du tillbaka handen du klappar med.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
ja det var ju smart, att jag inte hade tänkt på det då. Ska absolut testa!
Om han biter dig, klappar du honom mer då eller slutar du? För om du fortsätter bara för att han inte ska bitas så lär han sig att "biter jag henne klappar hon mer".
nej jag klappar absolut inte mer efter att han bitit. Jag säger "nej" eller "fy" och går därifrån. Jag vet inte ens om man ska fya kaniner men jag känner att jag vill ju inte bara sitta kvar och låtsas som ingenting utan markera att jag inte gillar att han bits.
Fick ett tips? om att "slå" kaninen mellan ögonen/i pannan med två fingrar för att markera att det inte är okej. Detta är för att när andra kaniner vill uppfostra sin kompis sätter de/slår de till med tassen i pannan på kaninen som gör någon oacceptabelt. Jag har inte själv testat detta och vet inte om det funkar eller om det är något som stämmer, men detta är vad jag har hört. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#5 jag skulle aldrig aldrig kunna göra så. Hur mycket han än biter skulle jag inte kunna göra något fysiskt mot honom. Jag tror det är fel. Att det triggar mer att han blir mer utåtagerande för att "ge igen"
Men jag kanske har fel.
Min kanin brukar ibland bita mig av misstag när han är för ivrig att ta av höet när jag ger. Då skriker jag till ganska högt (just för att det ju gör ont) och då blir han lite ställd och rädd utan att det gör honom något ont. Det kanske funkar? :)
När min kanin gör något som som han inte får tex gräva på mina kläder så brukar jag putta bort honom och ofta förstår han då att han gör fel.
Jag tyckter verkligen att du ska markera för honom att de verkligen inte är okej att han gör så. Du har antalgigen varit för "mesig" innan eftersom beteendet blivit värre och värre.
Pretty wise //
#5 Inget illa ment mot dig, Cochon, men det "tipset" var nog det dummaste jag hört på länge. Nej, kaniner slår inte varandra med tassen i pannan för att uppfostra varandra, och som kaninägare ska man definitivt INTE slå eller på annat sätt ta hårt i sin kanin. Den som har sagt detta till dig har haft väldigt fel, och jag hoppas verkligen att inte någon gör på detta sätt.
Jag tänker ungefär så här (därmed inte sagt att jag har rätt): Jag tror på att i huvudsak belöna det beteende du vill ha, alltså kaninen gör "rätt" =belöning. Efter ett tag så kopplar kaninen ihop beteendet med nåt positivt. Avleda kan också funka så att kaninen inte hinner till exempel bita. Upprepar man så kan det beteende man inte vill ha " försvinna", kaninen "glömmer bort" sin ovana. Straff som skrämmer eller gör ont funkar aldrig på kaniner, de blir bara rädda och aggressiva. Dessutom vet kaninen inte självklart av sig själv att vissa beteenden är fel, och då blir straffet obegripligt för kaninen, alltså ingen koppling mellan beteende och konsekvens. Ska man genom att "straffa" för att få kaninen att förstå att den gör fel så måste straffet vara sånt att man inte skrämmer eller gör illa den, till exempel att man bara varsamt lyfter bort den, och upprepar det konsekvent. Alltså inget " straff" mer en " konsekvens". Kaninen kopplar då att " gör jag så" så blir det si" och det är inte lika trevligt/roligt.
#9 Ta de lugnt, skrev inte att man skulle ta i för kung och fosterland. Och jag skrev att jag själv inte visste om det stämde.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#11 Ja, jag förstod att du inte visste om det stämde eller ej, det var därför jag ville vara tydlig med att det inte stämmer.
Och även om man inte tar i för kung och fosterland, som du skriver, så är det en dålig idé att smätta/knacka/sprätta (eller vad man vill kalla det) kaninen i ansiktet. Kaninen kommer inte att se det som ett straff för att den bet dig, den kommer endast att uppfatta det som ett obegripligt obehag från människohänder. Detta kan i sin tur leda till att kaninen blir aggressiv och väljer att försvara sig mot människohänderna. #10 förklarar på ett bra sätt hur man istället kan göra, när kaninen gör på ett oönskat sätt. #1 ger också ett bra exempel på avledningsmanöver.
Till ts: Förstår att det är trist när kaninen gör som du beskriver, och det blir ju extra jobbigt när besökare kommer och vill klappa. Har du hunnit testa det där som Namiko föreslog i #1, att ge något att tugga på precis innan du tar bort handen? Jag tror det är ett riktigt bra sätt att få kaninen att koppla klapp-slutet med något positivt (den får nåt gott.). Skriv gärna och berätta hur det går.