Buget vid kastrering! Hjälp!!
Hur mycket budget bör jag ha i bakfickan till kastreringen fast utöver kastreringen, tänker på om det blir komplikationer? Kaninen är försäkrad.
Jag skulle ha till självrisken + kanske till en poliklinikavgift samt någon hundring till direktregleringen (om nu kliniken erbjuder detta).
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vad är poliklinikavgift och direktreglering?
Kolla med ditt försäkringsbolag att de verkligen ersätter kostnader för komplikationer i samband med kastrering. Osäker på att de gör det, men jag har kanske fel?
#2 Poliklinikavgift är den avgift djurkliniken tar ut för ett besök/undersökning av djuret, exkluderat eventuella provtagningar, röntgen osv.
Direktreglering är en tjänst som veterinärkliniken kan erbjuda om man behöver nyttja sin försäkring. Detta innebär att man inte behöver ligga ute med några pengar medan försäkringsbolaget reglerar skadan - det görs istället (som man hör på namnet) direkt och brukar kosta någon hundralapp. Himla smidigt istället för att behöva spara kvitton osv att skicka in till försäkringsbolaget.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#0 Jag betalade ca 800 kr för kastrering på hankanin. Det blev komplikationer eftersom att han bet bort stygnen men de 2-3 återbesöken kostade samanlagt 100 kr. Han var ej försäkrad då.
Oj bet han bort dem? vetrinären som jag pratade med efter min killes kastrering sa att det var väldigt ovanligt att kaniner gjorde det…?
Ja, dem försökte sätta på han en minitratt men det gick ju inte + att ja inte ville att han skulle ha det. Men han fick oral medicin som han älskade och nu mår han bra :)

Min kanin fick också tratt :P han lyckades ta sig ur och tugga på sina stygn ändå så han fick åka tillbaka. För mig var det dock gratis med det besöket+ att han fick en ny tratt x) De säger att det är väldigt ovanligt men min kanin är en riktig ninja slicer så jag var inte förvånad direkt. Jag hade haft ungefär lika mycket som kastreringen kostade över. Det blir ju inga gigantiska summor direkt.. :P