Beter sig annorlunda, äter inte.
Hej. Jag gav precis mina kaniner mat, och det första jag reagerade på var att min ena kanin aldrig kom fram och hälsade, medans den andra gjorde det Hon såg väldigt slö ut… Jag gav dom pellets i matskålen, men hon gick inte fram till matskålen. Hon är verkligen det största matvraket, så jag tycker det är väldigt konstigt att hon inte åt av sin pellets. Jag gick då in för att hämta lite broccoli (hennes favorit), men hon rörde inte det heller.. Provade slutligen med knäckebröd som hon också älskar, men hon vägrar äta.. Hon sitter lite hopkrupen och ser väldigt svag ut, nästan i en ställning som att hon ska bajsa vilken sekund som helst :P Nyss la hon sig ner.. vägrar äta eller ens röra sig.
Vet inte vad jag ska göra, får lite smått pank när hon beter sig så annorlunda :( Vad kan det vara? ..
Rörig text men är orolig och ska snart gå ut till henne igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det låter som att hon kan ha problem med tänder och mage. Lite svårt att säga utifrån det du skriver, men jag tycker att du ska ringa veterinären direkt. Det är väldigt bråttom när våra gnagare eller kaniner inte vill äta, då magen måste hållas igång. Det blir snabbt farligt, så tveka inte en sekund till - ring!
Vart bor du? Har ni någon bra veterinär i närheten?
Kan vara förstoppad. Mina ena blev så, satt hopp kurad vägrade röra sig och vägrade äta. Var helt apatisk.
Det jag gjorde då var att jag tog upp henne till köket, matade henne med hö avkok som jag sprutade in i munnen försiktigt. Höll henne och fick henne att gå för att få i gång magen. Masserade försiktigt magen.
Råd frågade veterinär om hur mycket vatten jag behövde få i henne. Det här var på kvällen så minst 1 dl sa veterinären.
Jag höll på ett par timmar, var med henne hela tiden och det släppte tack o lov 🙂
#3 Bra gjort marirose! Jag tycker att du ska följa detta, hamstertokiglisa! Det finns även ett pulver som är bra vid ex. förstoppning och igångsättning efter en operation. Detta heter Critical Care och kan köpas hos veterinär eller djuraffär.
Är hon blöt på hakan? Dreglar hon? Det är något som stärker misstankarna om tandproblem.
Min gamla kanin var förstoppad så gick jag till Apoteket och fick en spruta som jag använde tog olja och sprutade in i munnen. Sen masserade i klockans riktning höll på så ett bra tag många timmar till slut bajsade han. Han åt inget och va konstig som han aldrig va kom inte fram och inte åt nått inte ens drack. Gav han även vatten med sprutan.
#5 Frågan är om man vågar vänta tills morgondagen med detta? Det går som sagt fort om det är som vi misstänker :/
Hon har börjat gå nu i alla fall! Hon går några få steg, sätter sig ihopkurad, lägger sig på mage med rumpan upp i vädret, reser sig upp, lägger sig på rygg och testar olika ställningar. Hon har fortfarande inte ätit något, och jag har känt på hennes mage, vilket känns något uppsvullen jämfört med hennes burkompis. Har försökt att få henne att dricka genom att droppa vatten från vattenflaskan, men hon dricker inte. Vi har ingen öppen veterinär just nu, och kanske borde jag vänta tills imorgon med att ringa veterinären. Det gör jag defenetivt om hon inte äter sin frukost. Jag kan heller inte se om hon har bajsat eller ej eftersom att hon har en burkompis, så det är tyvärr omöjligt att se :( Hon bor utomhus så jag kan inte ta in henne :/ Och nej hon dreglar inte. Tack för era svar! Borde jag vänta tills imorgon?
#7 Jag tycker du ringer och rådfrågar en jouröppen veterinär även om de inte finns i närheten. Ultuna smådjursklinik har öppet dygnet runt. 018-67 26 80
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nä jag tog tag i det på stört den dagen då min gamla kanin var så hade ingen spruta så sked fick gå första dagen. Då kan det vara magen massera den lite och se i fall det är magen :) TS ett råd håll dej lugn jag fick panik som en galning den dagen :/
Styrke kramar till dej TS
Jag säger som VildaVittra. Ring! Och vart bor du? Någon borde finnas! Och spelar det roll att ni behöver åka en bit om det går illa annars? 😕
Jag fick ta bort ett marsvin 10 timmar efter att jag märkte han slutat äta, dricka, kissa och bajsa. Då visste jag inte lika mycket och trodde inte heller att det var så akut, men det var det verkligen.
Kan man kissa vid förstoppning? För när jag kände på hennes mage så kissa hon på min hand!
Kan man kissa vid förstoppning? För när jag kände på hennes mage så kissa hon på min hand!
Ja, man kan kissa om man är förstoppad. Tarmen och urinblåsan sitter inte ihop.
Gör hö avkok för då får hon i sig fibrer. Samt sa en kanin kunnig veterinär sa att man kan ge frukt yoghurt tillfälligt om dem är dåliga då får de i sig fibrer från frukten.
Mata i vatten direkt, vänta inte. Det kan gå fort med kaniner sa veterinären till mig.
Har du ingen medicin spruta så mata med tesked.
Sen min kanin var dålig har jag alltid critical care hemma.
Lycka till och hoppas det går bra för er 🙂
Kissa brukar de kunna göra men inte bajsa. Ta in henne du och sätt henne på golvet/en matta och se om hon rör på sig. Har ni ananas hemma? Antingen på burk eller en ananas. I så fall tar du juicen och försöker få i henne! Om inte så ta lite rapsolja :)
Hör du om det "knorrar" i magen?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Tack alla! Tycker ni att jag borde gå ut nu och väcka henne för att försöka mata henne med något?
Jag rekommenderar starkt att du tar in henne och försöker få i henne antingen ananasjuice eller någon olja för att få igång magen igen.
Hon dör inte av att vara inne en kvart eller så.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Lycka till nu! 🌺Jag hoppas ändå att du ringer veterinär för fler goda råd utöver de du fått här. Uppdatera oss!
Samma sak hände mig i höstas med min hona jag haft i några veckor. Hon åt inte och satt för det mesta still. Vi ringde veterinär och de sa att jag skulle gå små promenader med henne för att magen skulle komma igång. (Man gör likadant med hästar som har kolik.)
Vi gav även groblad som då var det ända vi fick i henne. Sedan gav vi henne vatten med jämna mellanrum. Ett tips? är att lägga tidningspapper (om det då inte är super kallt) för då ser hur mycket avföring kaninen får ut. Som de andra skrivit provade vi också med ananas. Men efter ett dygn var hon redan bättre igen.
Lycka till 🌺
Tack så mycket alla! Igår natt så satt jag hur länge som helst och masserade hennes mage, gav lite ananas juice och försökte få i henne vatten. Ringde även upp veterinären som skrämde mig rejält och sa att hon inte kommer klara sig tills nästa dag.. Men jo det gjorde hon! :) När jag skulle ge henne mat imorse så åt hon av pelletsen och verkade mycket piggare, och det är jag så sjuuukt glad över. Tack så jätte mycket alla, utan er så kanske hon varit borta nu.
Åh, vad glad jag blir! Du gjorde ett bra jobb! 🙂
Tur att hon mår bättre nu, Jag har varit med om samma sak med en kaninunge som jag hade fått, eller jag bad ägaren om att få ta den för annars hade den blivit köttsoppa. Den kaninungen hade verkligen dålig hull och hade problem med magen. Men masserade hennes mage och gav henne vätska men lite i taget, hon tillfrisknade och lever än idag. När kaninen ligger ner och det rinner urin då är det inte bra, det är ett tecken på att den kommer dö.