Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1184 ggr
Whatsupdoc?
1

Vänja sig vid att bli buren?

Jag har inte hunnit vänja min 9 månader unga kanin Charlie vid att bli bure, om jag uppfattar att han fnys-piper(eller vad man kallar det, ha ha) vissa gånger jag gör det. är det försent eller hinner jag fortfarande, och hur vänjer jag honom vid det?

taylor__lambert
1

aldrig försent att lära en kanin det men när dom blir äldre måste du ta det i mycket långsammare takt

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Whatsupdoc?
0

Så hur länge ska jag börja ha han i famnen? Och hur ska jag göra om han sprattlar?

Kaninernasbästa
1

Hade typ det problemet, eller Hedda ville absolut INTE bli upplyft. Men jag satt i hagen och hon fick hoppa upp på mig och leka lite och kanske nån pelletsbit ibland. Då blev hon lite vänjd. Du kanske kan låta Charlie "leka" lite så han förstår att du är rolig :) lycka till!

taylor__lambert
2

Det är nog bättre ätt börja med att låta kaninen hoppa upp i din famn istället, det skapar en bättre relation och kaninen litar då mer. När kaninen väl sitter frivilligt i knät kan du börja ta runt magen, utan att lyfta, och träna på det ett tag, sen när kaninen är van vid att du tar under magen kan du vänja den vid att du tar under rumpan och magen utan att lyfta. När kaninen vant sig vid det kan du börja lyfta den kanske 5 centimeter och sedan släppa ned kaninen tills den vant sig, sen bör du kunna lufta kaninen utan problem efter detta :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Deshasix]
0

#0 Om han piper när du lyfter så kanske han har ont någonstans?

Alla kaniner gillar inte att bli lyfta, så om han inte gillar det så fundera på om det verkligen är nödvändigt. :) Det är ju alltid bra att de kan bli lyfta och värt att prova vänja honom, men att lyfta när det inte behövs om han inte gillar det kanske är onödigt?