Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2242 ggr
[IngenFantasi]
2

Bygga ny utebur :)

Hej!

Ska bygga en ny utebur till 2 dvärgkaniner (en lejonhuvad dvv och en lejonhuvad) och undrar vilket mått jag ska ha… Dom ska bara vara där på natten, så att inga rovdjur tar dom… Och dom kommer att gå i stor Hage under dagen :), men tror mi att det blir bra med 100*60*70 (längden*brädden*höjden) eller ska den vara ännu större? Funderar också på om den ska vara 150*70*70 men tror att den blir för otymplig då vi ska flytta den under tak när hösten kommer…

Det ska endast vara en sommar bur då dom bor i stallet på vintern :)

Och är OSB skiva bra? Eller ska jag ha playwood? Länken till OSB skivan:      http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/osb-skiva-p10092

Söker även ritningar till en utebur! 🙂

[IngenFantasi]
0

Glömde skriva att dom går tillsammans! 😉

Är verkligen nybörjare på att bygga kaninbur 😂😉

pernillaoscarsson
0

Kör på den stora. Går att göra så att den är enkel att flytta. Bättre med en stor bur ifall de skulle behöva vara inlåsta en längre tid. Varför kan den inte stå under tak från början? De måste ju inte heller bo inne i stallet under vintern utan bygger du den ordentligt så kan det bli en bra året runt bur ;) Behandlar du buren så klarar den att stå utanför tak också.

farvendal
0

vad väger kaninerna? skulle gissa på under 2kg och då är det preciiis lagligt med 100x60 cm (minst 0.3kvm per kanin gäller). inte lämpligt på en fläck dock enligt mig. två kaniner på den ytan = slagsmål med största sannolikhet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

crystalguurl
0

Jag har en bur på 115x63,5x60? (lxbxh) Då den är tvåvåning så dom får dubbelt så stort som dom behöver :) Kaniner är aktiva djur och behöver stor yta, nån dag i veckan ska vi fixa en Hage till dom som får tillgång till i ca. 14h per dygn! Tycker du ska ha större bur, ju större yta desto gladare kaniner! Ps. Tänk på att bodelen tar ganska mycket platts så själv skulle jag nog lagt på lite :) Ta kanske 130-150cm i längd? :D

[IngenFantasi]
0

Okej, tack 🙂 Tror det blir den stora då 🙂

[IngenFantasi]
0

#2 Vill gärna ha dom i stallet då hästarna är där och jag ägnar nästan hela dagen och då får kaninerna vara med och greja 😃Som dom tycker är JÄTTE kul!! 😉Speciellt när dom får hoppa runt på logen 😉

Ska ksk göra den i 2 våning då 😉

tlover
0

Ta den stora och bygg den bra så att du inte behöver flytta den i "onödan". Även om tanken är att dom ska vara i Hage på dagarna el liknande så kan du ju bli sjuk och du inte hittar nån som vill ta ut dom bara mata m.m.

Visst förstod jag rätt att dom inte ska vara där över vintern? För bor du i kallt klimat och du har dom ute över vintern kan man behöva göra en djupströbädd eftersom ströet fryser och det kan äta upp ganska mycket i höjden. Men ska du inte ha dom i den buren över vintern borde det gå bra.

l'm back

claravincent
0

Ta den stora🙂 Jag har en kanin på 120, det tycker jag är jätte litet. Skulle gärna vilja ha större. Så två kaniner på 100 blir väldigt litet.

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här buren är 150x70x75 (lxbxh) och har endast en kanin där inne. Kan tänka mig ha 2 där men det är minsta måttet jag kan tänka mig ha. Den är gjord i OSB-skiva och den funkar bra att flytta på! :)

[IngenFantasi]
0

Tack för alla svar! Ska fundera vidare på om jag ska ha ännu större… Kanske 2,0x70x70 (lxbxh) Blir det bättre att ha 2 kaniner på den ytan då? 😉Känner att jag är jätte rörig men bättre att göra rätt från början 😉

#9 jätte fin bur! 🙂

Moalinn
0

Har en bur på 200x60x70 till en 3kg kanin och det är nästan så jag tycker att det är litet till honom ;) Men det är absolut bättre med 200 i längd än 100, gör så stor du kan helt enkelt!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Frosstis
0

En 2 meters bur är mycket bättre än en 1 meters bur med två våningar, eftersom dom kan springa mycket snabbare, längre och de kan hoppa och skojsa så mycket de vill på en längre bur, slippa springa upp för trappan o så :)

missan´s
0

Tass* Älskar burbyggen! 😃

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[IngenFantasi]
0

7# Är bara 12 år så kommer nog inte flytta hemifrån ännu 😉Och det är nästan alltid någon hemma innan jag kommer hem från skolan… Innan pappa kör fram mig till bussen släpper vi ut kaninerna och när jag varit sjuk så har han släppt ut dom 🙂Ska inte ha dom ute på vintern, tycker att det känns mycket säkrare att ha dom i stallet i en box där vid hästarna… Är ju inte ute lika mycket på vintern så har inte lika bra koll på dom där. Och i boxen ligger det ungefär 1-2 halmbalar som jag och mamma tömmer varje månad (städar givetvis oftare men städar ut hela boxen varje månad) så dom har mycket halm, lägger även i stora högar där dom boar in sig i 🙂

[IngenFantasi]
0

#12 okej, men blir nog 2,0x70x70 då 🙂

Asså rör runt jätte mycket men blir nog bra i slutändan, hoppas jag 😉

tlover
0

#14 du skulle ju kunna råka smitta din pappa el tvärt om. Det är alltid bra att ha "lite extra" utrymme om man kan för man vet inte vad som kan hända.

l'm back

[IngenFantasi]
0

Ja det är ju klart :) Men är nu nästan helt säker på att den ska 2,0x70x70 (lxbxh) så att den blir extra stor. 🙂

Frosstis
0

Det blir en jättebra storlek på buren! Och att de dessutom får gå i en box på vintern, lyx 😉 Kaninerna kommer få det superbra :)