Var köper ni erat hö?
Hej!
Jag har hör att höet man köper i butik inte är lika bra som om man t.ex skulle få höet från ett stall eller en bonde. Jag bor i Umeå så jag har inte tillgång till någon bonde eller ett stall😕. Vet ni någon bra affär där dom säljer bra hö?
Hur förvarar ni höet?!
Jag undrar också lite grann kring hur ni utfodrar era kaniner, om ni har några speciella vitamin tillskott eller så? Vad har ni för typ av foder? Ska man ha saltsten, spelar det någon roll Vilken färg? den har, tänkte om det var färg ämnen i dom med olika färg? Just nu ger jag min dvärgvädurs hona en halv dl vanliga pellets om dagen och hon har fri tillgång till hö också brukar hon få en liten grönskaks/fruktbit om dagen.
Tacksam för svar!❤️
Söker du på sidan finns det flertalet sånahär trådar med bra svar 🙂
Jag köper av bonde, söker på t.ex blocket.
Förvarar hos svärmors gubbe på höloftet samt några hemma
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej! tack ska kolla det ❤️
Jag köper på granngården dom har börjat med 15kg höbalar långa grova strån luktar gott osv 89kr :) Förvarar just nu lite hö i en stor papp-sopsäck 125liter, och annars ligger det flesta höet i lekstugan på ett kompostgaller på några kartonger så det blir luftigt nederifrån. Ska senare bygga en fiffig höhållare som stor ute med lufthål överallt! Jag ger mina kaniner Stampe-pellets 2msk var per dag, lite blad och nån grönsak bit inga tillskott. Ha inte saltsten den gör mer onytta än nytta! Hoppas detta hjälpte! :D
Kolla på blocket och eller fråga runt/kör runt på bondgårdar, hästgårdar m.m. (det finns ju en hel del hästgårdar kring Ume) och fråga. Ume har ju bra bussförbindelser till vissa ställen om du inte skulle ha bil och en småbal borde inte vara omöjlig att få på en buss (i en påse så man inte bossar ner allt).
saltsten ska du ha om kaninen inte får i sig nog med salt. Vi ger tex saltsten till våra då vi inte ger pellets till våra. Men pellets innehåller salt så du borde inte behöva saltsten (ibland kan kaniner behöva det trots att de äter pellets men det är ovanligt, tex avelshonor kan vara ett sånt fall).
Förutom det du ger så behövs ju kvistar eller liknande för att slipa tänderna (ev ger du för mycket pellets, jag ger ju inte pellets så jag är inte säker men de flesta med dvärgkaniner brukar räkna i matskedar och inte dl).
l'm back