Hur ska jag göra??
Jag skulle behöva lite tips? av er kanin folk ;) Jag och familj köpte en ur söt liten kaninunge från en djuraffär i Tisdags (alltså ungefär 3 dagar sedan). Hon va tänkt att ha som innekanin Första dygnet lät vi henne vara så hon kunde "landa" i sitt nya hem i lugnt och ro. Efter det började vi klappa henne med lugna rörelser kortare stunder. De första gångerna man sträckte in handen så hoppade hon åt sidan men satt sedan lugnt när man klappade henne. Idag på kvällen provade jag att lugnt lyfta upp henne i knät och satt sedan och klappade och pratade lugnt med henne. Men hon rörde inte en fena.. hon såg inte så stressad ut förrutom att hon va lite spänd i kroppen och nosen gick liiite snabbare i mellanåt. Hon va inte ett dugg nyfiken på den nya miljön utan satt stilla. I buren är hon lugn, ligger utsträckt på magen och äter som hon ska. Och hon reagerar inte/blir rädd när man går förbi buren. Hur tycker ni att jag (och familjen) ska gå vidare nu? Ska vi fortsätta ta upp henne i knät, klappa osv eller gå lite lugnare fram? Ursäkta för kanske lång text men väldigt tacksam för tips? från er! :)
Jag skulle nu gjort så att hon själv får söka kontakt med er. Sätt ner henne på golvet och lått henne vara tills hon känner sig helt trygg. 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Testa att ha buren öppen så hon själv kan välja när hon vågat skutta ut (kan ta allt från någon timme till dagar). Jag skulle nog under första veckan låta henne nosa på mig ocv alltid gr henne godis när jag matar henne eller om hon kommer fram. Sedan kan man börja lyfta upp henne :). Att handmata din kanin är ett bra tips?.
#1 tack så mycket för svar, det ska jag prova framöver ;) När hon verkligen slänger sig ner på sidan med bak benen rakt ut i buren, det borde väl vara ett gott tecken på att hon trivs & är avslappnad i buren & miljön? ;)
#2 ja tack för svar! Det ska vi göra, så hon känner sig mer bekant med våra dofter oså ;)
Om hon lägger sig på sidan med benen utsträckta är ett tecken på att hon trivs i sin miljö! :)