Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 973 ggr
Opalen
0

Kanin som inte äter

Jag behöver verkligen hjälp! Igår morse när jag skulle ge mina kaniner mat så ställde jag fram matskålarna med pelletsen i som vanligt. honan kom springande mot maten som vanligt men Findus (hanen) bara kollade på de och sen skuttade in i huset. Likadant gjorde han på kvällen men jag hade med hans favorit godis, knäckebröd också o då tog han några bett. I morse när min mamma gick ut och gav de mat så tog han en pellets och sedan hoppade iväg. Det måste vara något som är fel då han ALLTID slänger sig på maten. Vi har tagit in honom för att kolla om de var något i munnen eller så, men vi såg inget. Någon som har varit med om samma sak? Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

MVH Lovisa och kaninerna.

Smultrondraken70
0

Kommer det några pluttar? Eller verkar mag o tarmsystemet stannat av på honom? Noraniki70

Evelina!
0

Undrar också om han bajsat något? Och hur känns magen?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Smultrondraken70
0

Vår hane fick trumsjuka i höstas efter att vi flyttade in dom efter sommarn (troligen stress) hade rätt diffusa symtom åt i stort sett inget, svullen mage, enstaka konstiga små pluttar, men verkade rätt pigg. Veterinären ställde diagnosen trumsjuka, vi behandlade honom med smärtstillande, minifomdroppar, samt lite annat som skulle få magen i form samt stödmatade med critical care. Han var i form igen på ett par dygn. Äter din kaninpojke inget eller alldeles för lite så bör du börja stödmata direkt så magen inte stannar helt. Noraniki70

[krysopras]
0

Om en kanin matvägrar är det mycket allvarligt. Deras magar måste alltid vara igång.  Minifomdroppar är mycket bra + magmassage. Stödmata också gärna och ge vatten. Har du inte critical care kan du blöta upp pellets i vatten. Om han inte ätit, druckit och/eller bajsat på 12-24 h är det veterinär som gäller. Tag detta på allvar, många kaniner dör av sånt här, men om man sätter in åtgärder tidigt kan de flesta klara sig!

[krysopras]
0

Hur är det med din kanin nu?

Opalen
0

Jag kan medela att Findus har börjat äta igen, lika glad som vanligt. Skulle tro att de berodde på stress då jag precis har hämtat hem honom från min kompis som har passat honom i en vecka eftersom jag var i spanien. Tack till er som tog er tid att skriva en kommentar!! ;)

MVH Lovisa och kaninerna.

Kaninernasbästa
0

Åh, vad tur!

[krysopras]
0

Vad bra!!!