Slickar när han blir rädd?
Min förra kanin var en riktig pussgurka som alltid slickade mig överallt där han kom åt för att visa uppskattning och tillgivenhet. Jättemysigt! Men nu har jag en ny liten kille hemma som jag har haft i fem veckor och än så länge har han inte slickat alls… Förrän jag skulle klippa klorna på honom!
Han hatar att bli upplyft - försöker alltid springa undan och sprattlar ganska mycket just när man lyfter eller sätter ner honom. Men klippa klorna måste ju göras, så vi gjorde det första gången för ett par dagar sedan: jag höll fast honom medan min syster klippte. Han var tydligt rädd: sprattlade och andades häftigt. Men helt plötsligt började han slicka mig hela halsen! Han såg fortfarande skrämd ut med uppspärrade ögon och snabb andhämtning, samtidigt som han slickade mig som en galning hela halsen medan min syster klippte hans klor… Jättekonstigt.
Vad kan detta bero på? Jag har svårt att tro att han slickade mig för att han vill visa att han tycker om mig, eller för att det smakar salt, vid ett sådant tillfälle?
Tror det berodde på stress.