Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 406 ggr
chanelgucci
0

Hur blir mina kaniner tama?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är helt ny på det där med egna kaniner. Eftersom jag håller på med hästar och hundar känns det väldigt ovant med djur som blir ihoptryckta och rädda när man står upp. De har bott hos mig drygt en vecka nu och självklart förstår jag att mina kaniner inte har vant sig än. Men nu är det så här att jag har haft de i buren, någon timme per dag lösa, gett godis ur handen, klappat och burit. Självklart mycket egentid också. De har varit jättefina och lugna. Men idag började båda två att bita på min tröja. Jag sa åt de, men de försökte bara fly från mig. Jag kände mig riktigt värdelös som ägare. Kan någon vänlig själ tala om för mig varför de helt plötsligt biter på mig? Och hur får jag de tama? Är rädd för att de ska känna att jag håller fast de när de försöker sprattla bort. Har två dvärgsvädurs honor om någon undrar :)

[Deshasix]
0

Hej! Först vill jag bara nämna att de biter på kläderna för att smaka om de är ätbara, de slutar oftast med de rätt fort, mina gjorde också så ett tag. :)

Sen så ska du helst inte lyfta och hålla på med dom för mycket om dom fortfarande är rädda, sträck fram handen, ge dem lite godis och så vidare. Jag lyfte inte min kanin alls i början utan gav honom tid att lära känna mig först, sen när jag faktiskt lyfte honom för första gången sprattlade han inte alls. :)

Sen gillar ju inte heller alla kaniner att bli burna, så då bör man ju låta bli om man inte måste bära. (:

Svado
0

Prova ge dom en morot, hårdbröd eller liknande när de bits så där. Det kan avhjälpa :) Ofta blir de lugnare om de är mätta när man håller på med dom.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tänker som #2. En kanin som är mätt är oftast lugnare och trevligare att hålla på med. :)

Krus_grus
0

Det kan vara så att de bara är nyfikna och smakar och testar. Jag hade en jourhemskanin som testade att äta på inprincip allt men efter att han ALLTID hade grenar att gnaga på istället slutade bitandet helt på mina kläder iaf :)!