HJÄLP! köpt ny kanin!
Hej!
Jag jag köpte en kanin idag.. bara så där helt plötsligt! Jag gick in till djuraffären och tänkte kolla på lite grejjer till Saga när jag får henne… (om ca 2 veckor).. Men sen kom jag in och blev helt förälskad i en kanin.. Han är brunspräcklig och jätte snäll! verkligen en stjärna..Så jag köpte honom, ska hämta upp honom på måndag. Dom hade haft honom i 2 till 2 månader Minns inte riktigt va dom sa.. Men han verkade inte för ung! Lite äldre än de andra kaniner.. Dom visste inte säkert.. Nu undrar ja massa frågor..
.Men nu fick jag helt plötligt knip i magen.. Hur går det med en hane och en hona? eftersom jag ska få Lilla saga om 2 veckor måste jag väl kastrera Honom innan hon kommer hem? Är han för ung? ska jag vänta med att kastrera honom? eller e han för gammal?
Och eftersom jag har bestömmt mig om att inte ha någon bur till nån av kaninerna.. Vad ska jag köpa för liten sak som ska bli deras krypin?
Ska jag skärma av lägenheten när han kommer så han bara få vistat i köket från början eller går det bra att ha honom direkt i hela lägenheten?
Hur går det att ha en kanin först och sen komma in en annan tror du att dom blir osams?
hur lång tid brukar det ta att kaninen blir rumsren. Mina golv är mycket känsliga för vatten. Jag bor i en andra hands lägenhet så jag måste vara nogrann så inte golven förstörs. Så antagligen måste jag lägga ut nå plast av nå slag tills han blir rumsren. Skulle gärna åta han skvätta lite vart han vill men som sagt det är en andrahands lägenhet så ifall golven förstörs blir ägaren inte så glad…
Skulle bli jätte glad ifall någon kunne ge mig ett svar på dessa frågor, aksnke någon som är mer kanin erfaren än vad jag är..

Putt*

Kom igen! ;D jag behöver verkligen svar på dessa frågor! :P
Om du vill ha hanen och honan tillsammans bör du kastrera. Vad jag vet så finns det ingen max eller minimi ålder för det, men jag kan ha fel.
Och ang. lägenheten, även om du kastrerar hanen så är det inte säkert att dem kan gå tillsammans. Låt dem vänja sig långsamt vid varann. Jag anser att det bästa är om du köper vars en bur till kaninerna, där dem kan sova, gå på toa, dricka och äta. Den behöver inte vara så stor eftersom du tänker låta kaninerna gå lösa i lägenheten. Jag skulle nog börja med att ställa buren i ett rum, och låta den vara där ett tag. Är det känsliga golv i alla rum? Annars går det bra om du har kaninerna i bara ett rum, om kaninerna inte trivs ihop kan du alltid ha dem i varsitt rum. Det är lättare at ha dem i färre rum eftersom man då vet var man har dem.
Om du har känsliga golv så är nog itne kissandet det värsta, det är nog klorna. Så att plasta golven i rummen som kaninerna ska vara i är nog en bra idé, men lägg helst mattor över, annars kommer kaninerna börja ganga på plasten! Du kan skaffa sådan plast som man använder när man bygger, när är tjock och bra. När jag tänker efter så är det nog bra om du kasterar din hankanin innan han blir könsmogen, för annars kommer han skvätta kiss som tusan.

okej tack så jätte mycket! men är det så att man verkligen ska ha en bur? En bur känns som så.. ja jag vet inte!:P
Jo det är känsliga golv överallt förutom en meter som är just vid fönstret och balkongen.. det är en mycket liten lägenhet.. Finns som inte så månag rum ;) Är bara en 1.a…
hur går det med att dom kommer olika tiden in i lägenheten? För Mimo (som han ska heta) kommer juh att bo i lägenheten 2 veckor innan Saga kommer.. Kommer det bli några bråk då?
Jag förstår om du tycker att det känns jobbigt att ha dem i burar, eftersom dem inte får lika mkt plats. Ett alternativ är ju att själv bygga lite större burar. Det kan bli bråk, och framför allt så kommer hanen para sig med honan om han inte kastreras.
Kaninen måste vara könsmogen INNAN man kastrerar. Vid 4mån borde det går bra men jag tror inte att du borde ha kaninerna tillsammans innan det (och inte förrän 3-4v efter). Dom kan bli könsmogna innan och det går väldigt fort. Vips så blir det som med lauraas kanin :/ Hon bodde tillsammans med en kullbror och fick ungar för nån dag sen, 4mån gammal :S
Jag rekommenderar att du köper varsin bur åt dom och sen låter dom turas om att vara lösa. När det sen har gått några veckor efter kastreringen kan du låta dom träffas mer.
Vad gäller golvet har jag tyvärr inga ideér.
Om kaninen i djuraffären bara är 1 månad är den ca 4 veckor! ALLDELES för ung för att säljas! Minst 6 veckor ska den vara, men helst 8 ! Ta reda på det innan du köper den!
Och så ska du ha dem i varsin bur först, tills hanen går att kastrera som är vid 4-5 månaders ålder om jag minns rätt?

jag tycker att du skulle ha tänkt igenom det hela innan du köpte honom …

För det första så är en kanin som är 1 månad gammal alldeles för ung för att säljas. Lagen tillåter inte att kaninungar under 6 veckor säljs. Ta reda på det innan du köper honom.
Hanen kan kastreras vid MINST sex månader, gärna någon månad äldre. Du kan inte ha kaninerna ihop förrän han är kastrerad, och efter det ska du vänta ca 3-4 veckor så att sperimerna hinner dö innan du släpper ihop dem.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Du verkar ha fått bra svar :)
- Mvh Emma
Känns lite ogenomtänkt men ja.. Affären därimot tycker jag verkar otroligt oseriös, man håller väl koll på kaninerna och när dem är födda? Jag menar, han får absolut INTE vara under sex veckor som det sagts ovan, och jag skulle aldrig köpa en kanin under 8 v.
#5 Kastrerade Hubert lite innan han blev 5mån och det tyckte veterinären var en bra ålder

Som sagt kan du kastrera honom vid 4-5månaders ålder tror jag. Så jag skulle iaf köpt en bur till honom som han kan bo i ibörjan. Honan kan du ju bara skaffa en liten transportbur (atlas 10 exempelvis) som hon kan använda som toalett å så (du får ju stänga in henne när hanen är lös i början naturligtvis(:).
Ibörjan kan det ju vara bra att avgränsa så han endast får vara i köket (: (iaf när du inte har koll på honom).
En kanin klarar ju sig utan bur, men eftersom det är en okastrerad hane och en hona som inte är vana med varandra så skulle iaf jag köpt en bur (:
Har tyvärr inte heller några tips? om golvet /:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Och som dom andra sagt så bör ju kaninen vara MINST 6 veckor innan man köper den.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

7# Nej du behöver inte vara orolig den är nog gammal! Skrev fel förtu eller formulerade mig jätte konstigt! Den är absoult inte bara 4 veckor! tror dom sa någontin om att dom hade haft en i 1-2 månader.. Den såg inte alls så liten ut. Ganska stor faktist..

8# Jo det skulle jag säkert! Men jag har tänkt igenom det här om och om igen! Har juh redan beställt en kanin som jag kommer att få om 2 veckor! Visst jag kanske inte skulle ha köpt den utan att kollat upp ifall saga och han skulle gå ihop! Men det går juh alltid fixa!

#9 Jag ber om ursäkt.. Det är ABSOULT INTE en månad.. Dom sa typ att dom hade haft en 1 till två månader! Och som jag sa tidigare den såg ganska stor ut.. Var nog äldre än de flesta kaniner där..

så han kan lika gärna vara typ två år? eller? .. kanske fattar helt fel nu men :)

jag är väldigt tacksam över alla bra svar! Jag ber om ursäkt att hela tråden är så luddigt formulerad men när jag skriver upp allt som ploppar upp i huvudet kan det bli ganska flummigt!

18# Ja det kan den säkert! Fast jag tror inte det.. men man vet juh aldrig!

:O …

21# nämen seriöst så tror jag inte det.. Jag är ganska övertygad om att det är en ung kanin!

Jag vill säga till dom som tycker att det var ogenom tänkt.. Så ja det var det! Men det är så att jag har kollat på en kanin eftersom jag inte vill att lilla saga ska behöva vara ensam. Men! Jag hade inte tänkt köpa någon förren jag fått hem henne.. men nu gjorde jag det.
Kaniner behöver inte andra kaniner som sällskap även om säkert endel kan uppskatta det. :) Mitt tips? är att du kontaktar affären du köpt honom ifrån och ber dom ta reda på hur gammal han är. Är han över 4mån så kan du ringa direkt och boka tid hos veterinären.. på så sätt behöver du bara vänta nån vecka efter att Saga har flyttat hem innan du kan pröva ha dom ihop.

#24 jo kaniner vill gärna ha en kanin kompis! Det blir juh inge roligt ifall saga ska behöva vara ensam på dagarna!
ockej tack för tipset!

#25: Kaniner är egentligen inte flockdjur och de flesta trivs väldigt bra ensama med människor som enda sällskap. Vissa kaniner trivs inte alls med sällskap och mår snarare dåligt av det.
www.frihetenskaniner.se

jag har ingen aning, men om du håller do separerade så går det nog bra? :S
hallåå nu ljög du ju som sa att manmsåte vänta fyra jävla månader för att kastrera kanineeeeen . hiihi du verkar inte veta mkt =)
linn du verkar vara en bra och mogen tjej för dessa kaniner ! ja tror dom kommer att få det underbart hemma hos dej.
du kan kastrera kaninen nu under de kommande dagarna/veckrona då du har tid.
ps ngt du bör tänka på när du ska ha dom lösa i lägenheten är att lista in alla sladdar så dom inte gnager sönder dessa!
pusspuss på dej
Va ? Det är klart hanen måste vara könsmogen? :S
Och hur vet du att hon inte vet mkt? Gud så irriterad jag blir! Det är väl klart hanen måste vara könsmogen, vad ska man annars "ta bort" hade du tänkt`??
#28 du behöver inte ta till svordomar!
- Mvh Emma

De där med att kaninen kan bo på golvet går alldeless ut märkt. Jag hade min hane (han hade blevit kasterad) jag hade honom så han fick bo på toan (toalettrummet). Jag hade en kattlåda till honom, vatten skål och mat! Igentligen skulle han ha vart där i 2 veckor, men han bodde där nästan 3 månader, för jag ville inte att han skulle sitta i en bur =D

#28: Klart man måste vänta tills kaninen är könsmogen!
www.frihetenskaniner.se
hihhi jamen det tar inte fyra månader för en kanin att bli könsmogen kan ta två =)

#34: Det är inte speciellt vanligt, 4 månader är vanligare.
www.frihetenskaniner.se
johoo dom blir könsmogna tidigt, men skitsamma ? =)
huvudsaken är ju att hon tar sej till en vetrinär och gör detta som hon tänkt!

#36: 4 månader är normalt, 2 månader är inte speciellt vanligt. Sen varierar det på små & stora raser också, t.ex BJ:s blir könsmogna senare (?).
www.frihetenskaniner.se
ok. vet du vad hon har då för ras då? nae tänkte väl det
men vi skiter i det ? hehe