Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 631 ggr
kaningegge
1

INTRESSEKOLL KULL, FÄRGER MM.

Hej jag tänkte ta en kull på min dvärgvädur i sommar så jag kör en liten intressekoll.Hon har hoppstam och har hoppat msv hemma. Ej tävlad då hon inte är så gammal.Pappan är inte bestämd men blir förmodligen en hane som är i rasen lejonhuvad dvv. (Har en på G , den som skrivs om nedan)! För att kunna ta kull behöver jag ju iallafall minst 7 stycken intreserade så skriv gärna ifall ni söker hopp/kel-kanin!

Okej nu till färgerna!

Honans färgstam:

Honan: viltblå

mamma: viltblå

pappa: isabella

farmor: svartOtterBrokad Wienertecknad

farfar: isabella

Hanens färgstam:

Hanen : japantecknad gul/svart wienertecknad

mamma: vit blåögd

pappa: japantecknad creme /svart (rex)

mormor: vit blåögd

morfar: creme/vit wienertecknad peking

farmor: havanna (rex)

farfar: vit blåögd

någon som kan lista ut vilka färger det kan bli?

Melao
1

Honans genkod är A_ Bb C_ dd Gg X_

Hanens genkod är A_ bj_ C_ D_ __ Xx (Svårt att vara säker då färgbenämningarna i hans stam inte är riktiga)

Ungarna kan då med säkerhet bli Japantecknade (vilt) och Viltgrå med eller utan wienerteckning, och möjligen (beroende på vad föräldrarna ärvt av sina far/morföräldrar) så kan de också bli vit blåögda, madagaskar och svarta. 

Rätta mig om jag har fel :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

farvendal
0

Viltgul borde det nog också kunna bli

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Melao
0

#2 Ja, om hanen bär gulanlag.

farvendal
0

#3 hanen är väl gul? men det måste ju komma gult från båda hållen för att det ska kunna bli madagaskar också :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

kaningegge
0

Putt

Melao
0

#4 Hanen är japantecknad, men det är inte säkert att han bär något "rent" gulanlag. Är han homozygot för japananlaget så kan han inte få viltgula eller madagaskarfärgade ungar.