Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1681 ggr
missan´s
1

(X) Kanin-mord

Igår när min bror, 9 år, kom hem efter skolan så gick han till kaninburen. Han blev helt panikslagen, så fruktansvärt ledsen och chockad. Där låg vår lille kanin, blodig runt halsen. Han levde inte, utan han hade redan avlidit då.
Det var ingen tvekan om att det varit en människa där, det var haspat och inga andra spår efter något rovdjur eller annat. Någon har misshandlat/skärt/mördat honom! Helt sjukt!

Vi gick runt och kollade med grannarna i området ifall de sett eller hört något. Inga som vi pratade med, förutom en av de, hade märkt något. Han som märkt av det berättade, och var helt övertygad, att ungefär klockan 12 på natten, hade han hört väldigt märkliga och konstiga ljud från vår trädgård, att något eller någon bankade osv. Sen efter en stund hörde han/såg att någon sprang förbi i hans trädgård (han bor bakom oss).

Hela familjen är jätte ledsna, chockade och nedstämda över det som hänt. Det är så hjärtskärande och fruktansvärt. Att någon bara kan göra så mot en liten oskyldig kanin! Vi har polisanmält detta och ev kommer polisen hit och tittar/letar.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare, på djurskydd.ifokus, om att det försvunnit väldigt många katter. Det handlar om fler än 12 katter på mindre än ett halvår, i samma område i Växjö. Skulle inte förvåna mig ifall det har något samband med detta.

Det verkar som att det är någon liga/gäng eller person som samlar in djur och… t.o.m dödar. Vill varna andra i Växjö som har djur, att man håller lite extra uppsyn och kanske skaffar lås till burar om man inte har det osv. Det är så hemskt och det får bara inte drabba fler. 

Hoppas verkligen att detta kan stoppas. Inte bara i Växjö som detta händer, bl.a i Göteborg har jag hört från släktingar att de blivit av med en hona och hennes ungar och flera djur även där… Man ska väl för allt i världen kunna ha djur utomhus utan lås och bom - utan att något sådant här ska hända?! Helt sjukt vad vissa folk håller på med, men antagligen är han eller hon inte frisk, men ändå!

Flera som drabbats? Om inte, kan jag ju åtminstone varna… :(

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[JeanetteK]
0

Beklagar, så fruktansvärt. 😕💔Stackars din bror som hittade den. Hoppas verkligen att dessa galningar blir stoppade. 🤗

[TeamNanna]
0

Får man dela vidare på kaningrupperna på Facebook?

Beklagar verkligen! Måste ha varit en hemsk syn. Hoppas polisen hittar något så det inte bara lägger ner det. Kramar!

Love Lejonhuvadekaniner
0

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Imasy
1

Är du säker på att det var en människa och inget djur då? Minkar eller grävlingar brukar ju kunna vara hejare på att ta sig in i kaninburar.

Hur som helst så beklagar jag förlusten av eran lilla vän. 🤗

Cochon
0

Nej, så hemskt! :-( och otroligt tråkigt för både er och kaninen. :-(

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

NelliMohrle
0

ÅÅ gud vad sorgligt! Jag hoppas verkligen att dom hiitar den/de som gjort detta! Så fruktansvärt, fy! ;(

Älskar kaniner Kär

Love Lejonhuvadekaniner
0

Stackars er och eran kanin

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

missan´s
0

#1 Tack! Ja, det var inte direkt någon vacker syn, det, vi får verkligen hoppas att h*n stoppas och att h*n får lära sig hur man ska uppföra sig! 😕

#4 Ja, vi är helt övertygade. Inget spår i buren som sagt, ingen stans att ta sig in/ut, buren är som vanligt. Tack.

#5 , #6 , #7 : Tack, är lite kämpigt för oss alla, inkl vår andra kanin, som tyckte otroligt mycket om honom. Hon har suttit och tröstat oss nu genom att slicka och tvätta oss.. Hon är väldigt rädd själv och sitter och skakar och kan inte slappna av fastän vi är lugna och klappar henne (vilket hon brukar älska). Men det är svårt att förstå att han faktiskt inte lever längre, vår pigga glada busiga kaninpojk… Mördaren ska verkligen inte komma undan!😡

The Animallovers!!!
0

Blir gråtfärdig när jag läser! Hur kan man ens överhuvudtaget göra så?! Man skulle vilja göra samma ska på den dumma människan som gjorde det. Jag beklagar så hemskt mycket. Vi hade en kanin, Elvis för några år sedan. En dag var han bara försvunnen utan nåt spår eller nåt… Sen hittade vi liiite päls på nätet som omringar hagen. Men jag vet fortfarande inte om det var en fågel, katt, mink eller människa:(

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Imasy
0

Har ni polisanmält det?

The Animallovers!!!
0

Min kanins försvinnande? Nej, vi visste inte om det var djur eller människa som gjort det. Förra vintern såg jag fotspår vid min nuvarande kanins bur och att någon hade gått in i hagen men kaninen var helst oskadd;)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Simslish
0

Men nej vad sorgligt :'( Beklagar verkligen…

missan´s
0

#11 Ja, det är helt sjukt! Hur tänker man då liksom?!

#10 Om du läser så står det där, men ja vi har polisanmält, (om det var till mig du menade?)

missan´s
0

#13 Menade det första till kommentar #9 

#12 :(

tlover
0

Jag beklagar.

Andra säkerhetsgrejer man kan göra som ev funkar är tex att sätta en lampa som går igång av rörelser (ni ser blandannat om nån/nått är där och det hjälper även mörka vinterkvällar).

Hund ska avskräcka massor av tjuvar och dylikt folk (bättre än kameraövervakning) kan ni inte ha hund kanske det hjälper med "varning för hunden" skyltar.

Har ni larm på huset finns det till vissa larm rörelsesensorer och liknande som kan vara en bit från huset.

l'm back

josto_03
0

Jag beklagar.😕

Hemskt!

[Lollo1402]
0

Åhh! Blir så arg och ledsen när jag läser detta! Jag beklagar verkligen sorgen och är så sjukt ledsen att detta skulle hända för er! 💔 

Jag fattar för sjutton gubbar inte varför folk gör såhär! Man är ju helt knäpp! Nu blir det till att sätta lås på alla dörrar till kaninburarna direkt!

[Lollo 97]
0

Jag fattar inte hur människor tänker 😡  Hur kan man göra så mot en levande varelse som aldrig gjort denna person/personer något.

Beklagar verkligen sorgen och hoppas att ni hittar den/de som gjort detta!

Idakarrlsson
0

Tänker som #4 är det 100% säkert att det är en människa? (förlåt ifall jag är jobbig)

Där jag bor hade det också skett flera incidenter med döda kaniner som anmäldes till polisen. Folk var säkra på att det var en person men det visade sig vara en mink (tror jag).

Vilket fall tycker jag det är jättesorgligt och skickar dig tusentals med styrkekramar! ❤️😢

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

missan´s
0

#15 Vi har en sån lampa som går igång av rörelser på mellan vårat garage och förråd, faktum är att de klättrat över staketet på baksidan och gått genom grannens trädgård bakom oss (kanske för att inte synas eftersom att de inte har några lampor i trädgården). Vi har fixat en tillfällig fälla, men vi planerar att flytta in buren till förrådet, eller sätta lås på buren. Men vi löser nog det på något sätt..

Dom har säkert varit här och tittat förut och sett efter om det finns något djur här och var man kan gå osv. Något som är lite märkligt är att vår andra kanin, som bor i facket bredvid, är kvar och vid liv. Undrar varför de lät henne vara och gick på just honom..? Kanske tänkte första bästa, men ändå lite konstigt tycker jag… Så obehagligt är det! 🤔

#17 Är nog säkrast, man vet aldrig när de slår till, de där sjuka människorna… :(

#18 Nej, helt obegripligt. Men som sagt, vi gör allt för att leta reda på den där skurken och när vi hittar honom så blir det inte så kul för honom! 😡

Blev en begravning för vår älskade busiga omtänksamma envisa lille kanin. Vad det känns tomt, han som varje dag brukade hoppa ut från buren och ta en runda i trädgården och vara ivägen när min mamma jobbade i trädgården. Han var t.o.m en fågelskrämmare han, jagade bort skator, haha ;) Och han var också pappa till de finaste ungar jag någonsin träffat. Så sorgligt och tomt utan honom. Vi får hoppas att han har det bra i kaninhimmlen. ❤️

[kaninkul]
0

Usch vad hemskt! Beklagar verkligen… <3 Massa styrkekramar också <3

För några år sen var det någon som mitt i natten hade öppnat locket till vår utebur. Däremot satt kaninerna kvar och verkade helt orörda. Hände ca 2 gånger och det var inte så att vi glömt stänga locket för det vet jag mycket väl att jag gjorde. Första gången det hände var på sommaren och jag hörde hur någon "höll på" därute fast brydde mig nog inte så mycket eftersom att jag sov.

Fast man fick en chock när buren stod helt öppen.

VildaVittra
0

Minkar kan ta sig igenom pyttesmå springor, mycket mindre än man tror, deras släkting hermelinen är ännu mindre. De dödar just genom att bita runt halsen. Om ni inte har begravt kaninen kan ni ju be en veterinär titta på skadorna, för jag tror det är lättare för er att komma över detta om det är just ett rovdjur som skadat kaninen, de kan man ju lättare skydda sig emot än människor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

missan´s
0

#22 Har redan begravt vår lille vän. Jag skulle inte tro att det var något djur, hur litet det än kan bli. Men visst, kan kan det ju, dock skulle det förvåna mig. Vi hade ett vittne som jag skrev tidigare också, plus att andra kaninen är kvar… Det syntes att det var någon som "skärt" sa min mamma som tyvärr var tvungen att titta på det, kom nämligen också med det förslaget först. 😢

[Nettan120]
0

Blir ledsen hur långt mänskligheten kan gå ibland synd om lilla kaninen som dog på sådant sätt usch

horsie85
0

Verkligen synd.;( fattar inte att en människa kan göra nått sådant mot ett litet oskyldigt Djur! Hoppas ligan stoppas innan det hände fler…

jennywiktorsson
0

Beklagar :( Sänder styrkekram till din lillebror som var tvungen att upptäcka det där. För nån månad sen kom min kompis hem från sleepover, och upptäckte att hennes kanin och dennes unge blivit stulna. De var helt borta, och en gallerdörr var uppbänd, så det lär nog handla om nå fyllon. Det var en lördagkväll också. Det konstiga är att de är helt borta, honan skulle ha stannat runt huset om de bara släppt ut dem. Så nu är det lås och bom på min kaninbur, eftersom jag inte bor alls så långt bort därifrån, och bredvid en cykelbana där det går mycket folk. Om någon av er bor i Gävle, speciellt fridhemsområdet så uppmanar jag er att göra samma sak. Såna här människor finns, och det är jätteläskigt och helt ofattbart, att någon kan göra något sådant mot ett oskyldigt djur :(