Någon som känner igen sjukan?
Imorse när jag åkte iväg till skolan så märkte jag att min kanin Doris låg ner i pottan. Det brukar hon göra, så jag tänkte inget mer på de. När min mamma kommit hem efter att ha skjutsat mig så låg Doris fortfarande i pottan med halvstängda ögon. Mamma höll koll på henne under dagen. Mamma klämde och kände runt magen, och även ryggen ifall hon reagerade, men de gjorde hon inte. Mamma försökte även få henne att äta men hon ville inte. Hon bajsade, kissade eller drack inte heller. Hon åt inte ens sitt favoritgodis. När jag kom hem var hon fortfarande liggandes. Jag tog då ut henne ur buren utan problem. Läst att djur gärna är kvar i buren när dem inte mår bra, men Doris sprattlade inte över huvudtaget. Då reagerade hon fortfarande inte när man tryckte på magen. Så hon verkar inte ha ont när man klämmer. Nu är hon mycket piggare och skuttar gärna runt, vilket jag gärna låter henne göra så att tarmarna får sprutt. Nu har hon börjat äta och dricka jätte bra, MEN… Hon har inte bajsat! Hon har inte bajsat på hela dan. Vad kan de vara?!
Ja min förra kanin hade ofta förstoppning. Då var han sådär; bara låg i buren och man kunde lätt lyfta honom han som annars alltid varit sprattlig av sig. Men när han inte fick bajsa var han helt apatisk och ville varken dricka eller äta. Jag åkte till veterinären där han fick parraffinolja som smörjde tarmarna och satte fart på hans mage. En timme senare fick han gå på toa sen var han pigg igen
Sm #1 säger skulle det kunna vara förstoppning men man kan inte såga säkert
Tack #1 och #2 mig pappa är och köper paraffinolja just nu, o sen hoppas vi på det allra bästa!
Nu var detta ganska längesedan, men tänkte om ni ville veta vad det var ifall ni har egna kaniner. Efter ett tag så blev det mycket bättre och hon bajsade och åt nästan som vanligt igen. Så fortsatte det i några få dagar innan det blev sämre igen. Då valde vi att åka till en veterinär för att kolla upp det. Doris undersöktes och röntgades. På röntgen såg det något konstigt, så hon fick även göra ett ultraljud. På ultraljudet såg de att livmodern var för stor. Doris fick medicin mot allt möjligt och vi fick åka hem. Vi skulle komma tilllbaka två veckor senare för att se ifall den växt ännu mer. Efter två veckor var vi tillbaka och livmodern hade växt. Den hade nu även vätska i sig. Det var inte livmodercancer, men om vi hade väntat längre så hade det troligtvis blivit det. Doris opererades och livmodern togs bort. Idag mår hon super duper bra och är så frisk som man kan bli! :) God jul!