Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 3393 ggr
Pauliine
0

Missbildad kanin unge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Med ledsen min skriver jag detta inlägg innan jag bestämt mig till 100% att avliva vår enda unge som vår först föderska fick. Jag undrar och skickar frågan till er där ute vad tusan som hänt här. Mamma är 75% dvärgvädur och 15% lejonhuvad Pappa är 100% teddy Båda två har stamtavlor på 4 generationer upp och alla har varit defekt fria. Tjejen är 7 månader och fick sin första kull för ett par veckor sedan, det kom bara en kaninunge. Idag är han 19 dagar gammal, alltså snart 3 veckor med ett defekt som vi sett sedan tidigare men inte fastställt för än nu när han börjat ta sig utanför boet att det verkligen är så. Hans framben är defekta och känns ledlösa eller dyl. Benen står rakt ut och han krälar sig fram. Kaninerna kommer från seriösa kaninuppfödare. Tror ni att det kan vara så att han blivit övergödd och fått dessa ben pga detta? (Han har varit väldigt tjock sen födseln) eller ska jag aldrig mer ta kull på dessa två då det är genetiskt? Ja, ös på. Han är glad, gosig och otroligt fin för övrigt. Tack på förhand för svar.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

pernillaoscarsson
1

Att benen står ut och han får kräla sig fram låter inte så bra. Vid hans ålder borde han ju kunna skutta. Kan tänka mig att han kommer få svårt att tvätta sig i framtiden också så jag hade nog faktiskt valt att avliva honom innan han börjar lida av det. Har du ingen bild på när han sitter upp?

Angående föräldrarna så Kan det ju ha o göra med att han blev ensam unge. Defekter kan ju uppstå även om tidigare kullar i släkten varit defektfria. Eftersom det var första kullen med denna kombinationen så hade jag nog tagit en kull till. Skulle samma sak hända hade jag inte avlat mer.

Här har du en bild på hur en av mina ungar såg ut när den var 19 dagar.

RebeccaG
0

Jag tänker genast på MF när jag ser kaninungar med felställda ben. 
Har du en bild på ungen som ett par dagar gammal? 

Oavsett vilket tycker jag du gör helt rätt som avlivar krabaten. Självklart är det jättetråkigt, men den ungen kommer aldrig få ett bra och värdigt liv.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Pauliine
1

Här är han i normal position. Läst massor om det på engelska sidor nu och det finns hem och sånt speciellt anpassade till kaniner med "spread legs", även hemmagjorda stöd som skulle hjälpa ingen att få tillbaka den naturliga formen om det berodde på miljön. De ser jätte jobbigt ut och kan tänka mig att det skulle vara jobbigt för honom med stöd.. Men är det värt att testa?

VildaVittra
8

För vems skull skulle du testa? Någonstans går ju gränsen där välmenande handlingar övergår i djurplågeri. 

Jag skulle avliva, sörja och sedan försöka igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pauliine
0

Absolut, jag letar mest information… Avlivandet i sig var ganska spikat från början :-(

Pauliine
5

Hen är nu avlivad och jag testar en kull till. Vi gråter floder hemma men jag hoppas att jag gjorde rätt val.

RebeccaG
0

#6 Ni gjorde helt rätt❤️
Styrkekramar!

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Agda
2

Sådana fel kan ju antingen vara genetisk eller så är det så har det hänt något i samband med förlossningen. Får du likadant i nästa kull så är det nog en genetisk defekt och då är det bästa att ta ur föräldrarna ur Avel.

Du gjorde alldeles rätt som avlivade denna unge, tyvärr får man räkna med att små ungar ibland får tas bort när man föder upp p.g.a. defekter och skador. Det är en tråkig sida av att vara uppfödare.