Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 564 ggr
tasteofmermaid
2

Köpa från djuraffär

Hej!

Jo det är såhär att här om dagen så hoppade jag bara av en slump in på en djuraffär (en ganska stor kedja som kallas Sofo'r pets) och kikade in i smådjursrummet. (Fåglar finns alltså i ett annat rum) Det fanns fyra burar varav två var hamsterburar. De stora burarna (var som sagt stora) och hade en kaninunge varav en marsvinunge i varje. Jag blev helt kär i kaninungen men jag har hört så mycket om djuraffärer och verkligen ställt mig in på att köpa från en bra, seriös uppfödare. Själva skötseln verkade bra på just denna djuraffär med stora burar, aktiveringssaker, hö, mat, sitthylla osv och de har ganska många i personalen medans de har få djur så det känns som om de borde ha tid att gosa med sötnosarna. Det står tydligt vilket datum kaninungen var född (11-10-14) och att han var en hane. Sedan är jag lite lätt besatt av kaniner och gissade på att han kanske var en lejonhuvad dvärgvädur i färgen zobelsiames. Det jag är rädd för är att de skulle ljuga om ras (har tyvärr inte plats för någon jättekanin utan är sugen på en dvärgkanin), kön och ålder och vissa defekter och sjukdomar som bettfel. Som sagt verkar skötseln på just DENNA djuraffär vara väldigt bra (jag vet att andra har helt hemska förhållanden) och han var väldigt rörlig och kom fram till glaset och var helt normal och kaninig. Så min fråga är då om man ska chansa på att adoptera honom, för han verkar verkligen må bra och vara social och alldeles underbar, trots att det finns en chans att det inte blir som man tror? Förlåt för ett förvirrande inlägg men skulle bli tacksam för lite åsikter och hjälp.

Som sagt vet jag att det verkligen finns hemska förhållande på djuraffärer som man inte ska stötta och att man inte får någon särskild info om kaninen men det blev kärlek vid första ögonkastet.

[TeamNanna]
4

Jag tycker man skall följa sitt hjärta när man väljer.
Och oavsett vart ifrån han kommer så verkar det ju som att du verkligen kommer ge honom ett bra hem.

smellcaramell
0

när jag var liten fick vi kaninungar en gång, de ungar som var kvar när de som vi kände som ville ha kanin fått välja lämnade vi sedan in till djuraffären i stan, på den tiden sköttes djuren väldigt bra i den djuraffären, har dock ändrats under åren och jag bojkottar numer den affären efter att butikschefen endast gett mig snäfsiga svar. Dock har dom viss personal som är helt underbar när jag gått in där bara för att "strosa" i väntan på skjuts…

så det är inte alla djuraffärer som endast har grossistdjur, man får gå på magkänslan, lära sig kontrollera allmänhälsan på djuren själv och be om att få göra det innan helst :)

har dock fått en känsla av att ju mindre djuren är desto större är risken att de har "beteendestörningar", vi tog över en djuraffärshamster från en bekant och han skyddar sitt revir extremt mycket! däremot vet jag de som köpt bland annat marsvin från djuraffär som extremt sociala :)

Iaemi
1

Jag har köpt 3 kaniner från djuraffär och en fjärde som omplacering (blev köpt från djuraffär av förra ägaren). Alla är otroligt trevliga individer, ingen skillnad alls på de och de 2 vi köpt från uppfödare. 

Men då tycker jag att man tar ansvaret att inte avla på kaninerna från djuraffären, man vet inte vart de har varit eller varför de hamnade i djuraffären.

MsSofieG
0

Jag personligen vågar inte köpa från djuraffärer, trevliga djur i all ära men man vet sällan vad kaninen har för gener bakom sig. Det sista man vill är ju att köpa en kanin man får ha i nått år innan det blir sjukt eller bettfel visar sig.

farvendal
4

För mig  handlar det inte om hurvida djuren är trevliga eller ej (syftar mest på #3) utan det handlar om att jag inte vill stödja försäljning av djur i butik och inte heller stödja grossisthandel - vilket de flesta djurbutiker använder sig av.  Det spelar liksom ingen roll för mig hur bra djuren har det i butiken och hur pass kunniga personalen är (oftast är en 10 åring mer kunnig) utan jag gillar inte att kaniner används som en butiksvara som "måste sälja" för att butiken ska gå runt..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Iaemi
1

#5 nja, de första två köpte vi som första kaniner. Vi hade helt enkelt inte kunskapen om varför man inte skulle köpa därifrån. Vi fick även kommentaren "Men vilken tur att båda är hanar, annars skulle de inte kunna gå tillsammans!", haha suck. Var väldigt tur att jag googlade och kom fram till att de måste kastreras ASAP för att inte försöka kastrera varandra.

Den tredje skulle egentligen vara ett dvv från en uppfödare med inriktning hoppning. Fast då köpte vi ju mat en dag och gud, två små söta vita bollar med blåa ögon. Hur kan man stå emot? 😍 Vi var helt sålda på honom och tog med han dagen efter (hade redan bur och så innan eftersom vi redan letade kanin). Kunde inte motstå honom och hans kompis försvann dagen efter också. 

De andra två kaninerna har varit från uppfödare som sagt. Just för att jag vill stödja den seriösa aveln. 🙂

Svartsynt
0

Jag tycker att du ska köpa kaninungen om ditt hjärta säger det! Jag har nyligen köpt en kanin från en djuraffär och han är helt underbar! Jag hade precis som du egentligen tänkt köpa från en uppfödare men jag fastnade för kaninen på djuraffären, så jag köpte honom. Den här djuraffären verkade dessutom ovanligt seriös för att vara djuraffär: de visste exakt vilken uppfödare han kom ifrån och jag fick till och med kontaktuppgifter till henne så jag kunde ringa och få bekräftat Vilken ras? han är, när han är född, hur han är uppvuxen osv. Så det kändes helt rätt för mig.

taxidriver142
0

Har köpt ett par av mina kaniner från djuraffärer och det har inte varit några större problem med dessa kaniner. När det gäller min nuvarande kanin påstod zoobutiken att det var en Hermelin, men det har visat sig vara en korsning mellan ermelin och Holländsk. Inget problem för mig, men kaninen blev lite större än väntat. Mitt råd är att du ska köpa kaninen om du gillar den!

Namiko
0

#7 Då är det ju en vettig affär som tar in djur från uppfödare istället för grossister. Det är ju grossistdjuren man bör undvika eftersom dom har noll koll på sina avelsdjur enligt mig. Jag har hanterat alldeles för många ungar efter dessa djur och temperamenten är oftast inte vad man vill se hos sällskapsdjur.

#8 Jag har fått uppfattningen om att djuraffärer ofta påstår att kaninerna är av en mindre ras än dom egentligen är. Föll själv pladask för en kanin på en affär som sades vara dvärgvädur, några månader senare vägdes hon in på 4.5 kg.. Gissningsvis var hon en korsning mellan dvv och fransk vädur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.