Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 940 ggr
Cindy S
0

Visa video på hur ni lyfter.

Jag ska lära mig lyfta min franska vädur och vill gärna se videos av era lyfttekniker(jag har sett några på youtube), om någon känner sig manad. Jag har läst massa om att man kan bryta revbenen om man tar mellan frambenen så jag kommer att öva på "Tag tag i nackskinnet och rumpan, styr med nackskinnet men ha all vikt på rumpan, tryck sedan kaninen mot kroppen med huvudet i armvecket/under armen" tekniken. Först lyfta några cm och sedan när hon är van, pröva att lyfta högre. Men jag kommer förmodligen bara att använda detta till att få in henne i transportburen, för jag är för rädd att tappa henne(hon har gett mamma rejäla blödande rivsår när mamma skulle skifta greppet på henne).

Jag prövade idag och jag fick inget bra grepp, i några sekunder var nästan hela hennes vikt i nackskinnet. Usch.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

AkaiTsuki
1

Jag har alltid hållt ALLA kaniner med hand mellan frambena. Det gäller att ha ett stadigt grepp som inte  lätt åker från svagt till löst grepp.  Jag har inte vart med om eller någonsin hört att det skulle bryta revbenen men jag tror det är möjligt om det går fel. 

Sen så lär man känna sin egna kanin, hur den reagerar till om man bär på olika sätt osv. Jag bär alltid min på samma sätt, däri samarbetar jag och min kanin.  Fick lära honom att ifall han "sköter" sig blir han nedsläppt och det fungerar på de flesta kaniner (:   (Och ja jag hanterar franska vädurar ibland också)

Skulle nog inte vilja ta i nackskinnet på en sån grov kanin heller. Sen så när du lyfter kan du sedan lägga i famnen liksom, så att du minskar risken för att "bryta" revbenen :o

//Joanna

Cindy S
0

Går det bra med sprattlande franska vädurar också? För jag prövade med mellan frambenen med jag fick inget bra tag.

Jag kan ju variera och hoppas på det bästa, men jag tror nackskinnet kanske inte glider iväg lika mycket? Som när man tar tag mellan frambenen.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

AkaiTsuki
0

Ja, vi har en på skolan.  Det gäller att vara snabb mellan lyfta och in i famnen

Sen så när man väl har kaninen i famnen kan man hålla på örona, inte krama dem eller så utan bara ha handen runt dem. Tyvärr så känner väl sig kaninen mer fängslad men det är mest för att förhindra dem från att hoppa iväg. 
Eller en hand vid bogen liksom så att kaninen inte alls kan röra sig framåt 

Men tyvärr får man räkna med rivsår igenom långärmade tröjor tills kaninen lärt sig

//Joanna

Frosstis
0

Jag kunde lyfta min frasse när jag var ovanför o framför han o tog tag under armbågarna som man gör på bebisar o lyfte upp honom till min famn (så kan jag göra på alla kaniner). Om du sitter på knä framför henne kan du ta mellan armarna och sen under rumpan o "luta" dig över henne så hon har stödet mot dig direkt när du lyfter henne. om du vill kan vi skypa eller facetimea, orkar inte filma o ladda upp, haha.

Iaemi
0

Nackskinnet kan man ta om det är akuttag (alltså om t.ex. kaninen skulle vara på rymmen och man snabbt måste ta upp den och inte riskera att den smiter). Annars brukade jag bära mitt franska vädur såhär; http://prntscr.com/5gi3d7

Fast med stöd under rumpan eller baktassarna och ena handen runt kaninen högre upp. Så att den får bra stöd och känner sig trygg. Ibland får jag hålla lite runt tassarna och bröstkorgen med den hand som håller runt kaninen för att den inte ska skutta framåt (t.ex. vår bebis jätte vill gärna hoppa ner framåt, och då är det bra att ha en hand som stöd där vid halsen/frambenen/bröstkorgen). Förstår inte alls hur det kan skada bröstkorgen? Man håller kaninen mjukt men stadigt. Inte kramphåller eller hårt på något sätt, men stadigt så att kaninen kan känna sig säker!

Lyfter upp kaniner ungefär såhär; http://prntscr.com/5gi2it

Aldrig ska man lägga kaninen på rygg när man bär som en bebis. Vissa kaniner gillar att kolla över axeln och andra gillar att lika rakt med tassarna ner och ryggen upp. Aldrig upp och ner.

Och sen, lyfter man som en bebis under armbågarna faller kaninen lätt bakåt, speciellt om det är en frasse. Det är inte alls skönt för kaninen.

farvendal
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såhär brukar jag lyfta och hålla. Det kan se ut som att jag håller hårt men det gör jag inte. Däremot ett tryggt och stabilt grepp. Med kaninen tätt intill mig för att den ska känna sig trygg. 

Just när jag ska plocka upp kaninen från marken så gör jag ungefär som andra bilden i inlägg #5 visar

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Emmisen92]
0

Brukar göra som #6 fast istället för att hålla under rumpan med baktassarna fritt så brukar jag låta dom stödja med baktassarna i min hand under lyftet. Många av mina kaniner har tyckt att det har varit obehagligt när dom inte fått något stöd under tassarna och har sprattlat på grund av det men slutar med det när man ger dom stöd under tassarna. :) Det är ju väldigt individuellt hur kaniner accepterar att bli lyfta och hållna i famnen. Min ena kanin t.ex accepterade enbart att sitta i famnen när han hade ryggen mot mig och var riktad framåt. Annars sprattlade han som en tok.. Brukade alltid säga att han brukade sitta som en uggla. :)

Iaemi
0

#7 Jo, vid tassarna går bra för vissa kaniner. Men testa lyfta en frasse på 6 kg som tar kraft med baktassarna för att skutta ur famnen. Det blir nästan omöjligt att hålla i den kraften. 😉

farvendal
0

#7 ja, så kan man också göra. problemet jag får då är att hon försöker skutta ur mitt grepp :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Emmisen92]
1

#8 Hade en frasse förut så jag vet! ;) Därav att jag skrev att det var individuellt vad som funkar.  :)

#9 En del av mina försökte också göra det när man lyfte dom så, spec när dom ska ner i buren igen. Så vissa har det inte funkat på och vissa har det funkat jättebra på. :) Jack som jag har nu t.ex går enbart att lyfta på detta viset, annars blir han osäker och börjar sprattla, men sen är han född hemma hos mig också och alltid lyft på det viset så det är det som han är van vid. :)

tlover
0

Man kan också lyfta med hand nummer två över skuldrorna (har tyvärr ingen bild) istället för nackskinnet, men det funkar inte på för stora kaniner (om inte man har riktigt stora händer) då man måste få bra tag om kaninen.

Grepp med handen under rumpan/bakbenen och andra över skuldrorna är praktisk om kaninen är på marken och man vill få upp den, annars tycker jag oftast att andra grepp funkar bättre.

l'm back

smellcaramell
0

vad jag har lärt mig så ska man alltid ha en hand som stödjer upp bakbenen på "mindre djur"(kaniner, marsvin, mindre hundar osv) och speciellt kaniner eftersom att om de skulle sparka till hårt så kan de skada ryggen, särskilt kaninerna då eftersom att deras bakben är så kraftiga, när jag lyfter kaninen som finns i stallet så lyfter jag upp den med en hand precis bakom frambenen, för sedan snabbt in en hand som stödjer bakbenen och sedan in mot min kropp.

den kaninen är dock en hermelin men tror jag skulle göra på samma sätt med en större kanin om jag inte visste att den inte sprattlade..  lyfter även min katt på samma sätt :)

[AnimalLover1]
0

Frågade om en maaassa tips? förr när jag just skaffade Pix, då han var omöjlig att hantera rent ut sagt. Men nu går det oftast att lyfta honom, då greppar jag tag med båda händerna först på barsin sida av bogen, sen sätter jag högra handen mellan frambenen och lyfter, sem sätter jag snabbt andra handen under baken och sätter honom mot mig, och håller hårt.