Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 695 ggr
Alvsas
0

Icke kelig kanin

Min innekanin (kastrerad hona) har bott inne i ca en och en halv månad. Hon är frigående i hela huset, men stannar helst i mitt rum eftersom att det är heltäckningsmatta där. Varje gång man går fram till henne så hälsar hon genom att buffa på min hand eller springa runt mig och hoppa upp i knät, men så fort man börjar klappa henne gör hon helt om och springer iväg. Är det för att hon inte känner sig trygg med mig? (Hon slickas ganska ofta)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

[SisselaJ]
0

om du klappar  henne när hon ligger, vad gör hon då?

Alvsas
0

#1 Om jag bara lägger mig ner brevid henne så tycker hon att det är mysigt. Men om jag klappar henne ligger hon kvar en stund men sedan hoppar hon iväg och lägger sig någon annan stans :/

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

missan´s
0

Det kanske är för att hon inte känner sig bekväm med att man klappar henne? Eller för att hon tror att du ska ta upp henne? Vissa kaniner tycker inte om det och då får man helt enkelt respektera och anpassa sig efter vad hon känner sig bekväm med. 

Prova med att klappa henne utan att göra något annat, bara några få tag i taget. Sen fler och fler, då vänjer hon sig och förstår att det inte är något farligt eller konstigt (om det kan ha varit det som det berodde på?)

Lycka till! :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Iaemi
0

Hon kanske helt enkelt inte gillar att bli klappad. Majoriteten av mina kaniner ogillar att bli klappad på ryggen, de känner sig utsatta i och med att det är så rovdjur attackerar kaniner. Klappa ansiktet går bra och kinderna. Så ta det lugnt och gör inte kaninen obekväm. Borde inte vara så svårt bara du är uppmärksam på NÄR hon tycker det är obehagligt. :)