Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 674 ggr
Moalinn
0

Kanin som sitter och väntar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världens sämsta rubrik.

Varje gång jag går ut ser det ut så här. Alltså den fluffiga (Våfflan) sitter och väntar på att den andra (Mila) ska komma. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Tanken är ju att de ska gå tillsammans men de har nyss fått träffas genom galler och se varandra så väntar ett tag innan jag släpper ihop dem i en Hage eller liknande. Jag är orolig att de inte kommer kunna gå ihop då det är två bitchiga honor, men det är väl bara att testa och se vad som händer.

De kommer inte åt att röra varandra då ena burens tak går emot den andra så det blir ett litet mellanrum. Tror ni att det är något som stör?

Anledningen till att jag frågar är just för att Våfflan inte är så matglad som hon brukar vara. Hon har haft lite problem med magen men det har blivit bättre och det ska inte vara något som stör. Hon äter men inte med sån god aptit som hon brukar utan sitter bara där och väntar. Annars brukar hon aldrig sitta där, utan hon sitter antingen uppe eller i ena hörnet där nere om det är något som är fel. Mila hoppar däremot omkring som vanligt.

Vad ska jag göra? Ska jag ge det ett par dagar och se om det blir bättre?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[vdotrota]
0

Hur länge har dom suttit bredvid varandra?

Vi har tre kaniner och samtliga har blivit annorlunda av att vara själva. Rosa blev rena bitchen för att uttrycka det milt under perioden hon fick vara själv, Blixten slutade äta mat och satt bara i ett hörn nära den andra buren, medan Frey tappade gnistan och slutade vara sitt nyfikna ja. 

Vi hade från början Rosa och Frey tillsammans, sedan under kastrationen så var dom själva i egen bur. När så Blixten kom in i bilden så var tanken att alla tre skulle vara tillsammans. Frey accepterade Blixten (som är en hona ska tilläggas) omedelbart. Han hoppade fram till henne och började tvätta henne så mycket att hon blev blöt i pälsen :D Rosa däremot jagade Blixten och bet av en del av skinnet på svansen. Det visade sig att Rosa egentligen inte var arg, utan osäker och stressad. Så hon fick ibörjan sitta i galler och bara titta medan blixten och Frey var lösa, Så småningom slappnade hon av och insåg att Blixten inte var farlig. Så då släppte vi lös alla tre tillsammans, men det tog ytterligare någon månad innan Rosa inte gömde sig o dyligt när alla tre var tillsammans. Det tog totalt 3,5 månad för att få en stabil grupp som jag vågade lämna själva. Under tiden fick Frey hoppa mellan och stundom bo med Rosa stundom med Blixten för att ingen kanin skulle deppa ner sig. 

Nu vilar alla tre tätt tillsammans och vid måltider sitter dom och käkar alla tre ur samma skål trots att det finns fler skålar. Dom har blivit en jättefin tight grupp som är en fröjd att betrakta :) 

Jag skulle således inte ge upp på en gång om jag vore du, utan ta ett steg i taget och fundera på vart beteendena kommer ifrån och testa mig fram.

Moalinn
0

#1 Tack så mycket för svaret!

Jag ska se om det blir bättre. De fick se varandra genom galler (hage) första gången i tisdag och det var också då jag satte "ihop" burarna  så det är inte speciellt länge och så länge Våfflan äter så borde det inte vara några jätteproblem egentligen. Vill bara att hon ska vara sitt gamla jag igen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto