Kastrera kaninhona
Jag har en kaninhona som blev tre år i september, och jag vill kastrera henne om några veckor. Jag undrar dock om det är riskfyllt att kastrera en kaninhona på över tre år? Jag kastrerade i somras en kaninhane på 5 år och det gick bra, men tänkte att ingreppet är större på en hona. Vill kastrera henne för att hon inte ska få problem med livmodern, men kan det hända att hon redan har problem? Skulle en kastrering i så fall kunna fixa det?
Ett annat problem är att jag fick henne som en omplaceringskanin så jag har egentligen ingen aning om ifall hon är kastrerad eller inte, tror inte det för jag när jag fick henne var hon väldigt vanvårdad så tror inte förra ägarna brydde sig om att kastrera henne. Men man vet aldrig, så jag undrar även om det på något sätt går att känna efter om en kaninhona är kastrerad? Vill inte utsätta henne för narkos i onödan.
Ni som kastrerat era kaninhonor, har det gått bra?
Mvh Alicia.
Jag kastrerade en hona på 4 år utan problem!
Självklart är det väldigt individuellt hur de klarar narkosen men är kaninen i god kondition och kliniken vettig så borde det inte vara några problem alls. Det är ett rutiningrepp och bland de vanligaste operationerna som görs.
Hellre att hon genomgår en mindre operation nu när hon är 3 år än en större för cancer i livmodern när hon är 7 år 🙂
Det brukar fungera bra. Var noga med vad för veterinär du väljer dock, bättre med en som har vana för kaniner (mindre chans att något går fel). Och även om den skulle redan ha problem med livmodern så tas den ju bort så inga problem. :)