Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 660 ggr
denaesboz
0

Vilken månad kommer brunsten?

Hejsan!!

Jag har en ute kanin som jag planerar en kull på nästa år i slutet av april. Hon är då 7-8 månader. Men kom på att eftersom hon är ute så blir hon styrd av vädret och ljuset ute.
När brukar honorna få brunsten tillbaka efter vintern? Kan jag göra något som gör att hon kommer in i brunsten tidigare?

Katti
1

Oftast blir de brunstiga i februari-mars!

IdaL
0

Tycker det är svårt att svara på det är så mycket som spelar in och är olika från hona till hona. När ljuset börjar vända kommer gärna brunsten hos honorna.  Du kan skynda på brunsten genom att ge persilja till kaninen, det sägs hjälpa honor till brunst.

tlover
0

Dom kan däremot bli brunstig lite när som eftersom även mattillgången (vilket är konstant i fångenskap, får man då hoppas) styr brunsten.

Det finns då utekaniner som fått kullar i Januari i alla fall (nära polcirkeln så det är inte så ljust där inte)

l'm back

IdaL
0

Jag har aldrig haft några problem att para från februari - september månad och vet flera som parar året om utan problem. Men en hona som går in i brunst märker man ofta när våren börjar närma sig och ljuset vänder, då börjar honorna brunsta upp sig otroligt mycket.

sfut
0

Jag har fått (oplanerad) kull på sjumånaders utekanin i januari. Brunsten blir ju starkare på våren med ljuset men eftersom kaniner har inducerad ägglossning och inte spontan som vi och hundar har så kan de i princip bli dräktiga när som helst.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se