Bomba med argument
Jag gråter inombords! Ikväll har jag för 39580582520 gången försökt att förklara för min mamma (som utfodrar kaninerna när jag är på skolan) att det inte är bra för kaniner att äta korn! Men hon bara fortsätter att ge dem, och nu snackar vi inte bara någon tesked…Det värsta är att hon vägrar sluta att ge MINA egna kaniner, som jag köpt för mina egna korn, det gör mig vansinnig och dessutom slarvar då mina 2 töser med att äta blindtarms avf. (ni behöver inte läsa allt om inte ids)
Värst är det på vintern (då kaninerna är i ladugården, 8-10 grader) då alla kaninerna får korn, på sommaren får de gräs och hö (hennes får kross ibland)
Det fina är att hon också verkar anta att kaniner bara går och blir feta av sig själva, alltså att det inte har med kornet att göra.
*Det hon heller inte vill ta in är att mina brudar har extra lätt att lägga på sig fett (25% och 50% Gottisar)* <<jag har nog bara fått för mig detta, rätta mig om jag har fel, tack
Hon har haft kaniner lite till och från sedan barnsben och anser därför att hon som har haft kaniner längre (och är mamma) vet absolut bäst. Däremot jag som bara läser skit på en massa internet sidor av en massa okunniga personer och dumma uppfödare var eviga dag kan ju omöjligt komma och påstå att pellets är bättre än korn!
sen så har vi de berömda 'argumenten':
-Jamen, de mådde ju hur bra som helst! (jaså? frågade du kanske dem?)
-De dog ju inte eller var sjuka! (Nää men det är ju så lätt att se en smått sjuk kanin men blotta ögat)
Ledsen för lång text ville bara "klaga va mig" lite men nu till saken:
Jag skulle bli jätte glad om alla ni kunniga kanin älskare kunde bomba tråden med argument varför man inte ska ge kaniner korn, helst källor/länk till evt uppfödar sida m.m. Jämför gärna innehållet i korn med Selective/CuniComplete
Tack på förhand!
Förklara för henne att det är dina kaniner och att hon måste respektera vad du vill ge dem och inte, förklara varför det inte är bra och även om hon inte lyssnar så fortsätt försöka övertyga henne om det! Någon gång måste hon lyssna och förstå.
Dock kan mammor vara fruktansvärt envisa ibland.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Min mamma var likadan ett tag, hon hade fått höra från personalen i djuraffären(!) att det var jättebra att ge gnagarblandning på vintern. Inte så långt efteråt kom hon på själv att nån annan skräppellets skulle vara bra för vitaminernas skull… Fortsatte bara att berätta för henne hur dåligt det var och letade upp fakta på internet och berättade varför just den sidan var bra och trovärdig osv. (bl.a. kaninmagazinet.se). Tillslut fattade hon att hon kanske inte alltid har rätt och nu frågar hon alltid mig först om hon kommer på något som hon vill ge till kaninerna, men då var hon nog ganska lättövertalad jämfört med andra vuxna. :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Sätt lås på buren…
3# Fast hennes mamma kanske fortfarande behöver fodra kaninerna när hon inte är hemma.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Såg att det var en kanin som fått trumsjuka av att fodras med korn, den kaninen var väldigt nära att stryka med, trots liten mängd korn (tror åtminstone att det var korn). Fettet i fodret läger sig runt inre organ om det överdoseras och kan orsaka sjukdomar på sikt och även förtidigt död (vilket mina föräldrar dock ser som positivt😛).
Vad jag fått lära mig på ungdomsledarkursen är att det är bättre att ge förslag på förbättring än att säga att man gör fel, blir lätt taggarna utåt då, särskilt inom familjen. Jag är själv en sådan som är dålig på att lyssna och gör som jag själv vill, så jag känner igen mig i att jag absolut inte lyssnar om någon kommer och säger att "du gör fel!" istället för att säga "testa göra såhär istället"🙂
Så som #6 säger som ger förslag på vad man kan göra istället, det har funkat på min mamma! Min mamma gav alltid min förra kanin pellets direkt ur påsen så jag hade ingen aning om hur mycket han fick och hon vägrade sluta med det trots att hon hade fått information av mig, men nu när jag skaffade ny kanin så sa jag att jag lägger så mycket pellets han ska ha varje dag i en burk, och hon kan ta ur burken och ge honom, på så sätt vet jag hur mkt han får i sig! Så prova det kanske :)) Lägg lite korn i burken om hon så gärna vill ge korn
Min mamma är precis likadan! Hon ger mina ninisar 3dl pellets och de ska ha ca 1/2 - 1,5dl pellets…
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Kaninerna är ju "vana" att få korn och hittills har ingen fått trumsjuka (puh!)
sen så har väl mamma heller inget emot några kaniner mer eller mindre😕 och hennes så kallade ursäkt för att ge 1 av kaninerna korn är "Jamen Zilla hoppar ju bara ut när jag ger de andra kross!) hon har buren på golvet utan tak, men nu har vi fixat med kompostgaller tak, så hoppas hon kan hålla sig att bara fylla på hö till töserna ist för att ge kross också!
PS. hur var det nu med Gotlandskaniner? skulle de ha spannmål eller ej?