kanin och katt ihop?
Någon som har erfarenhet av om katt o kanin går ihop? Jag har en tvåårig dvärgvädur och min pojkvän har två ettåriga katter, nu vill vi flytta ihop och vet inte hur vi löser det. :S någon som vet hur man kan göra?
Det beror helt på katten och kaninen.
Jag har hört om vissa som inte har några problem.
Vår egen katt älskar kaniner, som mat och tar eventuella rymmlingar om vi inte hinner göra det. Före hon tog sin första kanin visade hon däremot inte alls nån aggresivitet mot kaniner, faktum är att hennes "bästa vän" var en kanin. Dom brukade gosa, putsa varandra osv men helt plötsligt bestämde hon att kaniner är mat.
Jag skulle själv aldrig ha en kanin och katt lös på samma område om inte jag var så nära, antingen katten el kaninen att jag direkt skulle kunna plocka upp den.
l'm back
Vad hemskt. Så katter kan så effektivt döda kaniner? Väldigt tråkigt att höra, eftersom att jag har en innekanin och vill ha flera katter när jag har råd.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har hundar, katter och kaniner. dock inga kaniner inne nu men ute fungerar det toppen. Och gjorde inne också. Men lämna aldrig ensamma oavsett hur snäll katten är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Japp, det har inte varit en liten kanin heller utan den vi vet hon tagit (vi har haft en kanin som "försvunnit" också) var en stor gotlandskanin (ca 3-4 kilo skulle jag gissa, vi hade inte vägt henne på ett tag). Så det var ingen mini kanin heller.
l'm back
Nu har jag en väldigt liten och väldigt mesig katt. Det händer att hon jagar kaninerna eller slår till dem i huvudet (med klorna infällda) men jag har aldrig sett någon riktig jaktinstinkt hos henne och hon har en del respekt mot kaninerna som även jagar henne och morrar till om hon blir för på och då springer hon iväg. Det kan alltså funka även om djuren inte blir vänner, däremot är det ju bra om man undviker att lämna dem ensamma ihop.
Vi har haft kanin tillsammans med både katter och hund utan problem. Jag tror att det beror på individer. Vi hade en jättesnäll kanin som mest ville kela hela tiden. Hon kom gärna fram och la sig nära katterna och hunden. ❤️
Om ni kommer bo ganska stort och de ej funkar tsm, så kanske kaninen kan få ett rum där katterna ej får komma in?
låt det ta tid bara och håll koll så får man se hur deras personligheter funkar tsm :) jag har jobbat med min kanin och min mormors cocker spaniel, det funkar super, hunden älskar kaninen och kaninen bryr sig knappt :) men som alla säger, jag skulle ej lämna dem ensamma eftersom att djur även leker på olika sätt, hunden brukar tycka det är superkul när kaninen får upp lite fart, för då tror han att det betyder lek, medan kaninen kan bli skrämd när det kommer ett stort svart yvigt monster springandes efter 😃
Min katt är rädd för min hermelin. Så hon springer åt andra hållet så fort han kommer i närheten!
Men ibland om hon har varit inne för länge (är utekatt) så blir hon fruktansvärt rastlös och kan tycka att det är kul och leka men då springer kaninen bara in i sin bur där katten aldrig har satt en tass, så jag ser det inte alls som något problem.
Vet dock en vars katt tog sig in i kaninbur och hade ihjäl ett par kaniner.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
köp feeliway och sätt i vägguttaget ett par dagar innan ni flyttar ihop, så blir katten lugnare för flytten och accepterar kaninen lättare.
Min katt gick inte alls ihop med kaninerna först, men efter ja köpte feeliway funkade de kanon!
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Mina katter är rädda för mina kaniner… ;) Dem tycker att dem är lite konstiga.
#11 Så väldans sött. Jag vill lägga den bilden på tumblr, kan jag lägga upp den där och länka till din blogg eller annan sida?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har en innekanin som bor med en kattunge och en 9 årig katt. Går kanon! Kattungens favorit sovplats är i kaninburen :D. Kaninen brukar också få en rejäl tvätt då och då ;). Jag lämnar dem dock aldrig ensamma eftersom att dem talar olika språk och leker på olika sätt.
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Har en innekanin som bor med en kattunge och en 9 årig katt. Går kanon! Kattungens favorit sovplats är i kaninburen :D. Kaninen brukar också få en rejäl tvätt då och då ;). Jag lämnar dem dock aldrig ensamma eftersom att dem talar olika språk och leker på olika sätt.
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
#12 Tja, eftersom att det är en dålig mobilbild så går det bra! Länka min blogg bara :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto