genomgång av kanin
Hej!
Jag har en tjej-dvärgvädur som är 5 månader och innekanin. Just nu får hon en hel skål med pellets varje morgon (ca 2dl) , är det för mycket?
Jag har haft henne sen hon var 10 veckor, och då kollade djuraffären igenom så hon var frisk osv. Borde jag åka till veterinären bara för en rutinkontroll? (Hon har inte visat något tecken på sjukdom, men bara se så allt är okej) ?
Du borde dra ned på pelletsen, 2 dl är väldigt mycket till en dvärgvädur (jag ger vuxna jättar på 6-7 kg 2 dl/dag). Mina dvärgar (dvärgvädurar, lejonhuvad kanin och korsning med åldrar mellan 6 mån och 10 år) får 0,3-0,5 dl/dag, det vill säga ungefär 2-3 msk. Visserligen beror pelletsintaget på utfodringen i övrigt och vad kosten har för näringsvärde, men 2 dl är oavsett ganska mycket för dvärgraser.
Verkar kanin i fin form så behöver man inte fara på en kontroll med den, håll bara koll på tänder, klor, avföring, mat- och vätskeintag och vikt så kan du utifrån det bedöma hälsoläget och åka till veterinären om kaninen skulle visa tecken på sjukdom.
Alldeles för mycket pellets.
Det kan aldrig skada att åka för en rutinkoll. Jag gjorde det när jag fick min och det kändes jättebra att få bekräftat att han mådde bra osv.
Pretty wise //
Oj, ja då ska jag absolut dra ner på pellets. Jag köper mitt på djuraffären (selective) ska tydligen vara bra. Men dom tyckte att kaninen skulle ha mycket pellets så länge hon var liten, fast nu är hon ju ca 5 månader..
Hur gör jag på bäst sätt för att kolla hennes tänder? Hon är super lugn och härlig när jag håller i henne, men så fort jag lägger henne på rygg och ska försöka kolla tänderna sprattlar hon sig ur min famn.. Tack för eran hjälp förresten, den var super bra :)
#3 Ger du selective så har det inte varit någon större skada skedd i alla fall, den största direkta faran med att överdosera pellets är att de får för lite fiber, men selective innehåller mycket utav det, men man behöver ju ändå inte ge mer än nödvändigt eftersom det i längden orsakar t.ex. fetma. Jag har aldrig upplevt att mina dvärgvädurar stannat i växten eller uppvisat symptom på brist på näringsämnen under uppväxten när de fått 0,5 dl/dag, mina blir feta av att lukta på pellets i princip, hehe.
Jag brukar sätta mina kaniner på ett plant underlag och sätta armen runt baken och med handen dra upp läpparna över tänderna så jag ser dem. Jag undviker att hålla mina på rygg mer än nödvändigt eftersom det är en ganska onaturlig ställning där jag tvingar ett flyktdjur att inta en försvarslös position. Man får dock räkna med lite protester att visa tänderna tills de vant sig, men är man bara lugn och konsekvent så vänjer de sig snabbt och lär sig att tandkontroller är nödvändigt "ont". Baktänderna är i princip omöjliga att titta på själv hemma, men äter kaninen hö som den ska så kan man anta att baktänderna är som de ska.