Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 8246 ggr
flisan93
0

Morötter- skala eller inte skala?

Jag har funderat över något ganska länge, men har aldrig riktigt tagit reda på vad som är bäst att göra. Ska man skala morötterna innan man ger dem till kaninerna eller spelar det ingen roll? Är det ohälsosamt för kaninerna att äta oskalade morötter?

Hur gör ni? Skalar ni morötterna innan ni ger dem, eller inte?:)

Frida
0

Skölj av morötterna och ge dem som de är. "Skalet" på morötterna är inte det minsta farligt och är precis samma sak som det som finns "i" moroten. Varför ta bort en massa nyttigheter bara för att vi människor oftast skalar saker och ting i onödan?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sashhi
0

Helt onödigt att skala morotterna om man sköljer av den. Så det behövs inte.

Not your mom, not your milk.

[chriistina]
0

Jag ger dem oskalade. Inte ens chans jag skulle stå och skala massa morötter varje dag ;)
Ibland får dem tom bara "skalet" om jag ska äta morötter och skalar dem så ger jag dem det jag skalat bort, om det ser bra ut dvs.

flisan93
0

Tack för svaren:) Kände på mig att det inte var något farligt, men det är bäst att fråga innan kaninen kanske blir sjuk eftersom man har tagit risken.

Tack tack:)

[Niike]
0

Skalar aldrig :P Dom brukar även få morotsskal, om vi har skalat morötter till oss. Finns ju inget farligt i det så länge man sköljer dom:)

emms
0

Morotskalet ska visst vara det nyttigaste på moroten :O

Emma

conejo
0

Det är inte farligt för kaninen, däremot så tycker jag att man ska skölja av moroten innan man ger den till kaninen. Det kan nämligen ha fastnat jord på moroten (vilket det alltid gör) även om morötterna är sköljda hos säljarna. Jorden innehåller enormt mycket bakterier som varken är bra för människa eller kanin.

Mini-morötter som man kan köpa färidgskalade på t.ex. McDonalds, Max eller en vanlig matvaruaffär, brukar vara sköljda och skalade.

Är det mycket smutsigt på moroten kan man för säkerhetens skull skala bort det.

spiritedaway
0

Jag sköljer av noga, men sen om det ser äckligt ut på nån ställe så brukar jag skala bort det.

hyltebarn
0

Jag sköljer bara av dom :)
men jag brukar skära av kanten på moroten,
Där blasten har suttit eftersom morötterna jag köper
Ofta är lite äckliga och ofräscha där ;)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

teddykaniner
0

Alltså,jag sköljer inte?! :O. Har fått det av någon att det är farligt för kaninerna om man sköljer dem? Har alrdig sköljt och haft kaniner i 5 år :O.

Med vänlig hälsning,
Jenny

conejo
0

#9: Det brukar jag också göra. De brukar vara alldeles jordiga och bruna vid den avkapade blasten. Sen så finns det ju morötter med en lång blast att köpa. Dom är lite dyrare fast jag brukar köpa ibland vid lite "speciella" tillfällen som på födelsedagar. :) Dom tycke han egentligen är godat p.g.a. blasten.

Melvis
0

Jag skalar inte. Men jag sköljer av.

[Stampelina]
1

Är det ekologiskt odlade ger jag dem precis som de är med blasten och alltihop,  annars sköljer jag åtminstonde av moroten och blasten innan servering.

hamstertokiglisa
0

Jag skalar aldrig morötterna, men tvättar dem alltid innan! ;-)

Storip
0

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Isak22
0

#14 gammal tråd

kanina90
0

Vi har alltid gett kaninerna ekologiska morötter som vi sköljer och dessutom skalar för säkerhets skull. Det känns helt enkelt bäst att bara ge kaninerna sådant som man själv skulle kunna tänka sig att äta. Alla våra kaniner har levt i 11-13 år så det tycks ha funkat bra.

Melao
0

Jag brukar aldrig varken skala eller skölja morötterna åt kaninerna, men vill man vara noga kan man ju skölja dem. Skala känns som onödigt arbete och dessutom slöseri på bra kaninmat.

Jag lärde mig däremot när jag var yngre att morötter som är odlade i områden där det finns vildkaniner med kaninpest/gulsot bör skalas eller iaf sköljas av noga eftersom det skulle kunna smitta på det sättet. Jag vet inte om det stämmer, har aldrig hört om något konkret fall där detta hänt, men kan ju vara bra att tänka på.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
0

SKulle aldrig skala morötter till mina. Sköljer av lite lätt men inte mer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.